Gå til innhold
Arkivverket

Døpt i Fet i Akershus 1716

Leif B. Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Mer hjelp.☺️

De siste i 1716 + en i 1717 på venstre side. (med mye gjetting og bruk av bygdebøker)

D 20 Septbr | Lars Larsen Aamods eje | db Iver(Sven)? | Marthe ????hagen(?) | Anne Aamot | Marthe Biørn Holt | Gunder Sundet | Siver Aamot

Dom 16 a Trin | Jon Hansen(?) p Jostad Eyer | Berte Justad | Johanne Mitskoug | Tosten Mitskoug | Ener Justad | Tarvald Østanøs

Fest ????? S???? | Siver Falla Dragon | pb Kirsten |Berte Tofserud | Rønnaug ???????? | Aagot Falla | ?????? falla | Lars Tingsrud | Tolf Frestad.

Dom: 4 adventy | Ole  Hansen | pb Maren | Margrethe Hval(?) | Guri(?) Ramstad | Ragnild ?????? | ?????? Gran | Tosten Ramstad | Ole Asag(?)

D 27 Jan | Bastian ?????? Strømm | pb Maren | Kirsten Strandbakken | Berte Knatten(?)| Anne Ruud | Peder Rusbierget.| Claus Peders. (i parentes)

Akershus fylke, Fet, Rælingen i Fet, Ministerialbok nr. I 1 (1716-1751), Fødte og døpte 1717, Side 49
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061031040077 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen meeeget forsiktige forslag:

D 20 Septbr | Lars Larsen Aamods eje | db Iver | Marthe Larsvigen[?] | Anne Aamot | Marthe Biørn Holt | Gunder Sundet | Siver Aamot

Dom 16 a Trin | Jon Haugen[?] p Jostad Eyer | pb. Marthe | Berte Justad | Johanne Mitskoug | Tosten Mitskoug | Ener Justad | Tarvald Østanøs

Fest [mye støy, men tror det må være omnium Santorum | Siver Falla Dragon | pb Kirsten | Berte Tofserud | Rønnaug Holtehuset[?] | Aagot Falla | Tosten falla | Lars Tingsrud | Tolf Frestad.

Dom: 4 adventy | Ole  Hansen | pb Maren | Margrethe Vall[?] | Boel Ramstad | Ragnild ?????? | Peder Gran | Tosten Ramstad | Ole Høg[?] [Høy?]

D 27 Jan | Bastian Vellums. Strømm | pb Maren | Kirsten Strandbakken | Berte Knatten(?)| Anne Ruud | Peder Rusbierget.| Claus Peders. (i parentes)

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk Even. Vi  har en slektskafe her i Rælingen og jeg var så "dum" at jeg påtok meg å prøve transkribere denne kirkeboken. Jeg tror det vil ta lang tid og trenger my hjelp fra dette forumet og andre.🥺 Men nå har jeg begynt.🤓

Det eneste som jeg ikke får til å passe inn er Larsvigen, men det kan være en plass som nå er glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Det eneste som jeg ikke får til å passe inn er Larsvigen, men det kan være en plass som nå er glemt.

Som sagt – meeeget forsiktige forslag . . . Kan være alt fra Loesveyen til Korsveyen/-vigen og . . . I det hele tatt. Ta i hvert fall ikke mitt Larsvigen for gitt.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Even

Korsveyen er perfekt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Takk Even. Vi  har en slektskafe her i Rælingen og jeg var så "dum" at jeg påtok meg å prøve transkribere denne kirkeboken. Jeg tror det vil ta lang tid og trenger my hjelp fra dette forumet og andre.🥺 Men nå har jeg begynt.🤓

Hei Leif! I det siste er Ministerialbok for Fet prestekontor, fødte og døpte 1737-1750 og konfirmerte 1736-1753 transkribert og søkbar i Digitalarkivet. Du har kanskje sett det, men jeg tipser om det likevel for leting etter bosteder etc. "Din" liste har veldig vanskelig skrift. Lykke til!

https://www.digitalarkivet.no/source/7596

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Even Stormoen skrev:

Som sagt – meeeget forsiktige forslag . . . Kan være alt fra Loesveyen til Korsveyen/-vigen og . . . I det hele tatt. Ta i hvert fall ikke mitt Larsvigen for gitt.

Mvh

Siste leddet må vel være -veyen, iom. de to tødlene. Det er et eksempel på samme navnet nederst til v. på forrige oppslag, se første fadder til dåpsbarnet Iver.

Verre var det å finne eksempler på bokstaven K, slik det er skrevet her, men det ser ut som en liten k som av en eller annen grunn har blitt benyttet som en stor. Ved å bla frem til neste oppslag, nederst hvor Jacob Gullerud har sønnen Gulbrand til dåp - så sees fadderen Karen Gullerud, som ser ut til å være skrevet med samme type bokstav. Så jeg heller også til at det skal være Korsveyen her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sølvi Løchen skrev:

Hei Leif! I det siste er Ministerialbok for Fet prestekontor, fødte og døpte 1737-1750 og konfirmerte 1736-1753 transkribert og søkbar i Digitalarkivet. Du har kanskje sett det, men jeg tipser om det likevel for leting etter bosteder etc. "Din" liste har veldig vanskelig skrift. Lykke til!

https://www.digitalarkivet.no/source/7596

Takk Sølvi.

Til din info har jeg nettopp transkriber Ministerialbok for Fet prestekontor, fødte og døpte 1772-1796

https://www.digitalarkivet.no/source/7598

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
2 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Siste leddet må vel være -veyen, iom. de to tødlene. Det er et eksempel på samme navnet nederst til v. på forrige oppslag, se første fadder til dåpsbarnet Iver.

Verre var det å finne eksempler på bokstaven K, slik det er skrevet her, men det ser ut som en liten k som av en eller annen grunn har blitt benyttet som en stor. Ved å bla frem til neste oppslag, nederst hvor Jacob Gullerud har sønnen Gulbrand til dåp - så sees fadderen Karen Gullerud, som ser ut til å være skrevet med samme type bokstav. Så jeg heller også til at det skal være Korsveyen her.

Takk Espen.

Bygdeboken bekrefter at en Martha Andersdatter bodde på Korsveyen u/Aamot på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2025 den 17.57, Even Stormoen skrev:

Dom: 4 adventy | Ole  Hansen | pb Maren | Margrethe Vall[?] | Boel Ramstad | Ragnild ?????? | Peder Gran | Tosten Ramstad | Ole Høg[?] [Høy?]

Ole  Hansen Saugmester

Ragnild Xtophersd.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.