Gå til innhold
Arkivverket

Kyrkjebok for Ostereidet sokn

Arne B. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Etter å ha fått mail fra soknet om at de ikke hadde eldre kirkebøker enn fra 1967, så lurer jeg på hvilke Statsarkivet i Bergen har fått innlevert...

Spesielt gjelder det kirkebok[ene] som har med Askvik kapell....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg forstår, ble Ostereidet sokn opprettet i 1967 (https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/historikk-for-prestegjeld-og-sogn/prestegjeld-og-sogn-i-hordaland) ved utskillelse fra Hamre sokn, så det er ikke så rart at kirkebøkene ikke går lenger bakover enn til 1967. Jeg antar at kirkehandlinger for dette geografiske området før 1967 må søkes i kirkebøker for Hamre sokn.

Av arkivkatalogen (https://www.arkivportalen.no/entity/524c91a8-df06-4d30-ba21-fd81fe1bf89e) ser det ikke ut til Statsarkivet i Bergen har mottatt nyere kirkebøker for Hamre sokn, enn de som allerede finnes i Digitalarkivet, dvs. ministerialbøker til 1924 og klokkerbøker til 1940: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?archives[]=no-a1450-07000000000996

Det resterende Hamre sokn gikk i 1975 inn i Osterøy prestegjeld. Det kan derfor tenkes at kirkebøker for Hamre sokn beror der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensene har endret seg.... Da kapellet ble bygd var det i Hosanger sokn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kan ellers legge til at Arkivverket / Statsarkivet i Bergen mottok følgende kirkebøker fra Ostereidet kirkekontor i mai 2021:

Kirkebok for Vike sokn 1896-1948

Kirkebok for Vike sokn 1949-1975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arkivverket - Kenneth Bratland skrev:

Hei!

Kan ellers legge til at Arkivverket / Statsarkivet i Bergen mottok følgende kirkebøker fra Ostereidet kirkekontor i mai 2021:

Kirkebok for Vike sokn 1896-1948

Kirkebok for Vike sokn 1949-1975

Disse dekker vel ikke Askvik kapell...????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Askvik kapell vart oppført som gravkapell i 1918 og vart i 1926 vigsla til «midlertidig avholdelse av gudstenester».

Kapellet låg i Hosanger prestegjeld. Då Osterfjorden prestegjeld vart skipa i 1967 vart Askvik kapell lagt til dette nye prestegjeldet.

Eg har tatt nokre stikkprøver i Statskalenderen, men det ser ut til at dette kapellet ikkje har hatt status nok til å bli nemnd verken under Hosanger prestegjeld den tida det låg der og heller ikkje seinare under Osterfjorden.

Eg vil anta at det er kyrkjeboka for Hosanger sokn som inneheld oppføringar for Askvik inntil 1967. Kva sokn ein må leite etter oppføringane i seinare(når det låg under Osterfjorden) er det nok kyrkjekontoret i Osterfjorden som er best til å svare på.

Statsarkivet i Bergen har fått avlevert klokkarbok for Hosanger sokn fram til 1958. Kyrkjebøker frå Hosanger kan vere oppbevart både hjå Osterøy kyrkjelege fellesråd og Alver kyrkjelege fellesråd( i tillegg til dei vi har ved Statsarkivet i Bergen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider