Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til å tyde forkortelser

Arne Reidar Jullum
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg startet nettopp med å transkribere konfirmerte i Tveit sogn i Kristiansand for perioden 1872 - 1886, (Har tidligere transkribert 1887 - 1908) men støtte her direkte på forkortelser jeg ikke har sett tidligere.
Jeg tolker forkortelsene til gdf og hdf, men det sier meg ingen ting om hva som menes. Finner også forkortelsen Indf.

Kan noen hjelpe?

image.png.3c0dc4860d28dc552c49e25716f58ce0.png

https://www.digitalarkivet.no/kb20060102030501

Gjelder forkortelsen bare mannens stad/stilling type Gårdbruker, Husmann o.l., eller gjelder det begge foreldrene for eks. gift/ikke gift, eller betyr det noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok Hdf Husmannsfolk, Gdf Gårdfolk og Indf Inderstfolk som menes. Altså begge, ikke bare mannen.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Even Stormoen skrev:

Her er det nok Hdf Husmannsfolk, Gdf Gårdfolk og Indf Inderstfolk som menes. Altså begge, ikke bare mannen.

Mvh

Takker for svar og jeg er enig i din konklusjon.
Problemet er da at det ikke finnes noen kolonne for å registrere stand/stilling for foreldrene som en enhet. Det finnes bare muligheter for å angi stand/stilling for enkeltpersoner.

Jeg tror jeg vil benytte kun stand/stilling for konfirmantens far og her skrive forkortelsen Hd., Gd. eller Ind. og la stilling stand for konfirmantens mor stå tom.

Dette blir jo ikke helt kildetro transkribering, men det er vel det nærmeste en kan komme.

En kan jo også tenke seg en løsning hvor jeg skriver Hd.*, Gd.* og Ind.* for å indikere at denne opplysningen er konstruert, men jeg tror det bare vil forvirre.

En annen sak er at her er konfirmantene angitt kun med fornavn, og det var litt skuffende da det gjør det vanskeligere for folk å finne opplysningene når en søker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider