Gå til innhold
Arkivverket

Slektene Dobelstein, de Fine, Møinichen, Bredal, Koks og Lem - Hendrick Dobelsteyn, residing in Elnboghen (Denemarken) - Quaclappen inschrijving on October 19, 1590 in Leeuwarden (Netherlands)

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Quaclappen inschrijving on October 19, 1590 in Leeuwarden (Netherlands) » Open Archives

Kan dette være Hindrich Dobelsteen som var gift med Karen Jensdatter Koks(Koch) ?

Og står det virkelig Hindrich i originalen? Jeg synes det står Ludvig men er aldeles ikke god på slik tydning.

Hindrich Dobelsteen som var gift med Karen Jensdatter Koks(Koch) skal være foreldre til Margrethe Dobbelstein f. ca 1607 - 1. sep 1677  gift med Morten Sixtus von Møinichen f.  16. mai 1599  Ystad -. 13. mai 1663 København

Det er så mye rar info om disse familiene, men antar det er noen som har seriøst forsket på disse slektene og kan hjelpe.

Her hva Morten Sixtus von Møinichen selv skal ha notert i sin anenotater

Mijn Hustru Margareta Hindrich Dabelstensdatters Fader var den erlig och velfomehme Mand Hindrich Dabeisten, Borger och Broger vdj Malmoe; hendis Moder var erlig och gudfrochtige Quinde Kame Jens Koksdatter, boede vdj Yggelrup i Skåne, hendes Far- fader vær fod vdi Lånte Brunswigh wed NauflBa Hindrich Daabel- sten och hans Hustru Apolona K Af disse sig. Forfeder ehr min Hustru Margareta Hindrik Dabelstensdatter fod till Werden 1608 den 4 Januarij vnder Skyttens Tegn vdj Mahnoe ved 2 Slett effter Midnatt, och haffr saa hendis kierre sig. Foreldre laddet hender indpode vdj sin Frelsere Cristo ved den hellige Daab vdj St Pe- ders Kirke der samme Steds. Siden efter foreldrigh Omsorg holt hender, siden det kunde tolles, tijU Skolegang, tijll hun kom till Ahrs videre Forstand, da tijll Syeskolen. Blev saa stille hiemme hoes hendes sig. Moder, tijll Gud hendes salige Moder kaUede den 6 Septbr. 1625. Kom saa her oflEr tijll Kiobenhauffh att verre hoes erlig, dydig och gudfrochtige Kuinde, Carne Peder Mortensens, Eadmand vdj Kiobenhauf&a.

fra Familien v. Møinichens Slægtebog ^).

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme Hindrich er også nevnt i 1583

Quaclappen inschrijving in 1583 in Leeuwarden (Netherlands) » Open Archives

Mention

Hendrick Dobbelsteyn, residing in Ellebogen (Denemarken), inzake een scheepstransport met het boeierschip van Dyorre Hoytes naar Noorwegen, Lübeck en Kopenhagen; broer van Daniolt

Omtrent slik på norsk

Hendrick Dobbelsteyn bodde i Ellebogen, Danmark, og var involvert i et skipsfraktprosjekt med en "boeierschip" (en type båt) eid av Dyorre Hoytes. Skipstransporten inkluderte ruter til Norge, Lübeck og København. Det er også nevnt at han var bror til Daniolt.

Informasjonen kommer fra et genealogisk arkiv fra 1583 i Leeuwarden, Nederland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Ivar Moe changed the title to Slektene Dobelstein, de Fine, Møinichen, Bredal, Koks og Lem - Hendrick Dobelsteyn, residing in Elnboghen (Denemarken) - Quaclappen inschrijving on October 19, 1590 in Leeuwarden (Netherlands)
2 hours ago, Ivar Moe said:

Og står det virkelig Hindrich i originalen? Jeg synes det står Ludvig men er aldeles ikke god på slik tydning.

Jeg er rimelig overbevist om at det står Hendrich med e.

1) Her er ingen g. Bokstaven ville ha gått litt 'nedenfor linjen'.
2) Alternativ skrivemåte Ludvich har ingen g, men Ludvich skrives likevel med u. Denne skriveren bruker en liten krøll over u'ene, og det er ingen slik krøll i fornavnet. 

3) Skriveren bruker en del snirkler på bokstaver som går 'under streken' eller 'opp en etasje', men jeg ser ikke eksempler som får meg til å tro at e-en i Hendrich bare er en krusedull.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Inger. Da er det avklart at navnet er Hendrich på den Dobbelsten som er nevnt i disse Quaclappene.

Overnevnte slekter hadde utallige etterkommere i Norge og er sikkert slekts forsket både opp ned og i mente.

Jeg undres på hvem som er det eldste beviselige ledd i disse familiene.

Mvh

Ivar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig å trekke slutninger om hvem som er hvem i disse internasjonale familiene. Sjansen for at den Henrich Dobbelsten som giftet seg med Karen Jensdatter Koch hadde en omtrent jevngammel fetter eller annen mannlig slektning med samme navn, som også drev handel i Holland, og som bodde i Danmark på den tiden, kan være høy. Det ble jo åpenbart født to varianter av Henrich Dobbelsten samme sted i Holland i 1642, og skrivemåten var ikke meislet i sten. 
Uansett synes jeg det er morsomt at det faktisk går an å finne noe om enkeltmennesker så langt tilbake. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Inger Hohler skrev:

Uansett synes jeg det er morsomt at det faktisk går an å finne noe om enkeltmennesker så langt tilbake. 

Ja, samme her. 

Arnoldus de Fine er et navn som går igjen i den "norske"slekta som skal ha sitt opphav fra Belgia. I Belgia finner jeg  personer med samme navn både på 1400 tallet og 1300 tallet. Det er godt mulig dette er aner til vår dansk/norske de Fine, men å bevise det er nok tilnærmelsesvis umulig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest ett eller annet sted , i Bergen, at navnet de Fine er slekten von Enden som endret navn. Vet ikke om det stemmer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Hei Grethe

Kapellmester Arnoldus de Fine er den eldste av slekten jeg har registrert. Han og hans etterkommere er greit dokumentert. Jeg ser at mange slektsforskere har Hans de Fine f. ca 1500 i Antwerpen  som Arnoldus sin far men jeg finner ingen dokumentasjon på at det er riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terje E Skrolsvik skrev:

Har lest ett eller annet sted , i Bergen, at navnet de Fine er slekten von Enden som endret navn. Vet ikke om det stemmer.

Hei Terje

Jeg har også lest/sett det samme, men finner ingen beviser på at så er rett. (Enden, Ende, van der Eijnde(n) osv. Noen fører denne slekta tilbake til Jan Peter Arnoud van den Eynde (de Fine) f. 1320, men helt uten beviser eller noen form for dokumentasjon, så da helt uten troverdighet

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har notert Hans de Fine f 1579 som sogpr i Helsingborg/Skåne, død 1637 g m Kirsten Knutsdatter, med da sønn Arnoldus Hansen de Fine f 6/4-1614 i Helsingborg, død som biskop i Trondhjem 6/11-1672. G m Maren Sørensdatter Hofman notert med 8 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terje E Skrolsvik skrev:

Har notert Hans de Fine f 1579 som sogpr i Helsingborg/Skåne, død 1637 g m Kirsten Knutsdatter, med da sønn Arnoldus Hansen de Fine f 6/4-1614 i Helsingborg,

Den Hans som du henviser til her er sønn av kapellmester Arnoldus de Fine f. Ca. 1535  Antwerpen, Vlaanderen, Belgia - 13. nov 1586 (i en alder av ‎~51‏)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar. 
På min kones side har jeg Claus Bager gm. Elesebe Rødberg Møinichen.

Han var klokker i Fana. Finner ikke vielse. Hun var dåpsvitne i Ladvik (Gulen)
Begge f.ca. 1765.
Ser det er noen trer på nettet, men pålitelige?

Ottar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ottar Eliassen skrev:

Ivar. 
På min kones side har jeg Claus Bager gm. Elesebe Rødberg Møinichen.

Han var klokker i Fana. Finner ikke vielse. Hun var dåpsvitne i Ladvik (Gulen)
Begge f.ca. 1765.

Hei  Ottar

Mønichen var en stor familie, jeg har stort sett holdt meg til direkte slektskap.

Hvor kom Elesebe Rødberg Møinichen inn i bildet?

Er det denne  Claus Bager - Ministerialbok for Fana prestegjeld 1800-1815 (1249P) - Digitalarkivet

Supert om du kommer opp med hennes foreldre. Spennende denne slekta.🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elesebe Rødberg Møinichens foreldre skal være Hans a Møinichen, tollbetjent i Bergen og Anna Beate Paulusdatter Geelmuyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Legger inn en lenke til MH: rindedal Hjemmeside for slektstre
Den virket, men hvor rett dette er, vet jeg ikke.
Det er 15-20 år siden jeg holdt på med dette, og det skal ligge på Brukerforum, Skal se om jeg finner det.
Skal være Claus Bager i overskriften. Har ikke funnet giftermålet.

mvh Ottar

Endret av Ottar Eliassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende Møinichen slekta så har jeg forholdt meg til Morten Sixtus von Møinichen (16 mai 1599 - 13 mai 1663) sine nedtegnelser om slekta. Det fører meg tilbake til Sixtus von Møinichen (før 1460 - 15 mai 1525)

Her er hva han skriver om eldste kjente ledd

Morten Sixtus von Møinichen, som skrev om slekten, sier følgende om Sixtus:
Claus v. Møijnichen er fød aff Sixtus V. Møijnichen, Feltoverster, bleff slagen vdj den Slacht, der stoed for Zangerhusen. Wijder haft jeg icke nogen Effierrettning paa mit Federne.

(Drept i slaget ved Zangerhusen)

Altså er foreldrene til Sixtus von Møinichen ukjente.

Sixtus von Møinichen - NN
Før 1460  Germany (Tyskland)
15. mai 1525  Slaget ved Schlachtberg, Zangerhausen

Claus von Møinichen - Judithae Slewichze
Ca. 1476  Rostock, Tyskland
Rostock

Anders von Møinichen - Anna N
Ca. 1515  Rostock, Tyskland

Sixtus Andersen v. Moijnichen - Barbara Mortensdatter Gøde Ca. 1550  Rostock, Germany - Ca. 22. mar 1639 (i en alder av ‎~89‏)  Ystad, Skåne, Sweden
Ca. 1539  Rostock, Tyskland
Ca. 7. mar 1613 (i en alder av ‎~74‏)  Ystad, Sverige

Morten Sixtus von Møinichen - Margrethe Dobbelstein Ca. 1607 - 1. sep 1677 (i en alder av ‎~70‏)
16. mai 1599  Ystad
Ca. 13. mai 1663 (i en alder av ‎~63‏)  Kjøbenhavn

Født 16.maj 1599 i Ystad af forældre bartskær og borger Sixtus Andersen v. Moijnichen og
Barbara Gøede Mortensdatter, blev døbt Morten Sixen v. Moijnichen. Gik først i tyske skole, senere
i latinske skole, indtil han var 13 år. Hans fader døde 7.marts 1613 ml 3 og 4 nat.
Den 26. okt.1614 rejste han via Malmø og København med skib til Rostock, hvor han kom i lære
hos bartskær Hans Köster i 1 år, så ¾ hos broderen Jacob K. Rejste så med skib til Riga, hvorefter
han rejste rundt og tjente hos mange bartskærere i Preussen mm og til Frankfurt og Nürnberg. Så bartskær
i hæren en tid - rejste til Kbh efter brev fra moderen og ankom der 9.august 1623 og videre til Ystad.

Mijn Hustru Margareta Hindrich Dabelstensdatters Fader var den erlig och velfomehme Mand Hindrich Dabeisten, Borger och Broger vdj Malmoe; hendis Moder var erlig och gudfrochtige Quinde Kame Jens Koksdatter, boede vdj Yggelrup i Skåne, hendes Far- fader vær fod vdi Lånte Brunswigh wed NauflBa Hindrich Daabel- sten och hans Hustru Apolona K Af disse sig. Forfeder ehr min Hustru Margareta Hindrik Dabelstensdatter fod till Werden 1608 den 4 Januarij vnder Skyttens Tegn vdj Mahnoe ved 2 Slett effter Midnatt, och haffr saa hendis kierre sig. Foreldre laddet hender indpode vdj sin Frelsere Cristo ved den hellige Daab vdj St Pe- ders Kirke der samme Steds. Siden efter foreldrigh Omsorg holt hender, siden det kunde tolles, tijU Skolegang, tijll hun kom till Ahrs videre Forstand, da tijll Syeskolen. Blev saa stille hiemme hoes hendes sig. Moder, tijll Gud hendes salige Moder kaUede den 6 Septbr. 1625. Kom saa her oflEr tijll Kiobenhauffh att verre hoes erlig, dydig och gudfrochtige Kuinde, Carne Peder Mortensens, Eadmand vdj Kiobenhauf&a.

fra Familien v. Møinichens Slægtebog ^).

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider