Gå til innhold
Arkivverket

Braarud slekten i Horten

Braarud slekt i Horten
 Del

Recommended Posts

Deler av min mors slekt stammer i fra Horten.Jeg prøver og finne eksagt dato på når Harald Braarud dør.Det jeg finner er i september 1960 og at han er 80 år,enkemann.Jeg leter etter også etter dødsannonse på ham.Jeg fant han ikke i Horten Arbeiderblad,ikke fått undersøkt Gjengangeren.Jeg tror ikke det er noen Braarud igjen i Horten og er spent på hva som står i dødsannonsen og skifte etter han.Han fikk en datter Helga som dessverre døde av hjerneblødning og min mor arvet masse klær etter henne.Det min mormor fortalte var at de satt godt i det økonomisk og Braarud navnet lever godt den dag idag i Horten.Det hadde og vært artig med bilder av hus,steder de bodde.Håper noen har peil på Harald Braarud og om slekta døde ut på mannssiden med han.Han hadde en bror Christen,men han tror jeg døde ung og ugift.Begge var sønner av Banksjef Jacob Braarud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Harald Braarud giftet seg med Adelgunde Otilie Marie Mikkelsen i Tønsberg i 1911 - nr. 54:

Vestfold fylke, Tønsberg i Tønsberg, Ministerialbok nr. I 13 (1900-1913), Viede 1911, Side 448
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051013010067 

Her er familien i folketellingen 1920 for Horten:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01073800006198

De har en datter Kari, født 1912. Her er dåpen hennes:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000019080319

Vestfold fylke, Horten i Horten, Ministerialbok nr. 6 (1905-1912), Fødte og døpte 1912, Side 125
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051017020906 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så god hjelp,vi er i slekt via Alla-Adelgunde,hennes mor var i fra Sarpsborg og f.1860 og het Olava Marie Olsen og blir senere gift til Tønsberg og Anders Mikkelsen hvorav slekta kom i fra Syverstok i Vestfold.Det jeg er spent på er bror til Harald-er det noen etterkomere der og hvem vet noe om slekta-finner ingen med navn Braarud i Horten idag.Dessverre ble mange bilder borte i brann-lurer veldig på hvem som fikk familiebildene da Harald Braarud dør alene i 1960,det har vært en gåte for oss i alle år.Heldigvis har jeg en del bolder av Alla og hennes slekt,men synes det er merkelig at det er så få bilder av en slekt som visstnok betydde mye i Horten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

https://www.findagrave.com/memorial/122204412/kristen-braarud

Kristen Braarud

Birth
1 Nov 1877
Horten, Horten kommune, Vestfold fylke, Norway
Death
10 Mar 1973 (aged 95)
Pittsburgh, Allegheny County, Pennsylvania, USA
Burial
Cremated
Plot
Cremated at Allegheny Cemetery, Pittsburgh, PA, Section: CREMATED Lot: 1973-3 Grave: 1
Memorial ID
122204412 · View Source

The Pittsburgh Press March 11, 1973

Kristen Braarud dødsfall.jpg

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.thumb.png.16e5999d79b800801f6b204aaed111c0.png

Faksimile: Gjengangeren, 18. desember 1954

image.png.4fa231917289aaed34f127f17f4951aa.png

Faksimile: Gjengangeren, 20. november 1946

image.png.5179bc5394e072a43b554a4e5e07c117.png

Faksimile: Gjengangeren, 16. oktober 1952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hans Tufte Braastad, f. 1875 - en bror av Harald Braastad. 

FT1920 for Horten:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01073701250584

Gjengangeren, onsdag 2. april 1947

Her dukker navnet Aase Isachsen opp, hun står også i dødsannonsen til Harald Braarud i 1960. Dette er vel datteren til Hans Tufte Braarud og Therese Braarud - Aase, som er nevnt i FT1920: 

Dødsfall 1947.jpg

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artikkel fra Gjengangeren 8.6.2024

image.png.63fa29521eb53fe8d6beb3de6b2e6843.png

Kan dette være Harald, Alla og Kari? 

Bolig og eiendom, Nykirke | Nå selger de hortenbarnas paradis: – Vi må være  realistiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fantastisk hjelp så hadde min mormor helt rett i at Braarud betydde mye for Horten,min mor fikk jo alle klær etter datteren  som døde så altfor ung,men jeg har fortsatt noe jeg lurer enormt på.Hvem arva tok vare på bilder da Harald Braarud dør i 1960.Vi er jo i slekt gjennom Alla og hennes mor var så absolutt ikke i fra Spydeberg som det står i en bok .Hun var søster til min mormors mor og kom i fra Sarpsborg.Min oldemor og Olava Marie Mikkelsen st hverandre svært nær og dør begge i 1939.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2025 den 23.25, Braarud slekt i Horten skrev:

Dessverre ble mange bilder borte i brann-lurer veldig på hvem som fikk familiebildene da Harald Braarud dør alene i 1960,det har vært en gåte for oss i alle år

Når var denne brannen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i vår familie i Sarpsborg-jeg er bare spent på hvem som tok over boet etter Harald Braarud som dør uten barn i 1960-jeg er kunn interessert i gamle familibilder og regner med at det hadde han sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Braarud slekt i Horten skrev:

Det var i vår familie i Sarpsborg-jeg er bare spent på hvem som tok over boet etter Harald Braarud som dør uten barn i 1960-jeg er kunn interessert i gamle familibilder og regner med at det hadde han sikkert.

I tiden etter at Harald Braarud dør, så kan man lese i Gjengangeren at det er flere som har fått testamentert både verdier og bo. Det er derfor nærliggende å tro at alt av verdier ble testamentert bort. Når det gjelder bilder og private deler - den eneste som fremstår som trolig kan ha tatt vare på dette er denne Aase Isachsen f. Braarud. Jeg ville derfor forsøkt å kartlegge slekt etter Leif og Aase Isachsen og se om det kanskje kan være noe der. Det kan også være formålstjenlig å ta kontakt med Lokalhistorisk Senter her i Horten; grunnet hans knytninger og engasjementer - så vil det også være en viss mulighet for at de også sitter på bilder og annet som kan være av interesse for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vil jeg henstille deg til å følge forumets ordensregler som du godtok da du registrerte deg - henholdsvis punkt 1. Du må registrere deg før du deltar i diskusjonene. Oppgi fullt navn og korrekt e-postadresse. Vi opererer med andre ord ikke under alias her på dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forstår jeg ingenting jeg har da registrert meg med fullt navn og korrekt e-postadresse,merkelig at bare du reagererer på dette og ingen andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
8 minutter siden, Braarud slekt i Horten skrev:

Nå forstår jeg ingenting jeg har da registrert meg med fullt navn og korrekt e-postadresse,merkelig at bare du reagererer på dette og ingen andre!

Du har registrert deg med Braarud slekt i Horten - det som menes under ordensreglene er hva som er ditt faktiske navn. Du kan godt ha Braarud slekt i Horten om du f.eks legger inn fullt navn i signaturfeltet. Det er altså ikke intensjonen å være vanskelig; men slik er nå engang reglene 😊

Endret av Kjell Arne Brudvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.