Gå til innhold
Arkivverket

Hva er stedsnavnet? Lyngen år 1757

Johnsen Anita
 Del

Recommended Posts

Det ser ut som "Skovspeyderdat."

Nedst på sida er det ein fadder kalla "Skovspeydernes"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogspeiderdal finner man ikke på noe av dagens kart, men derimot Stallo-Vaggi og Stallo-Gedgi som skal være på samme sted (se Matthias Kolbergs innlegg).  Det er dagens Elvevoll som man finner på vestsiden av Storfjord og midtveis ute i fjorden.

Det går ikke klart frem om stedsnavnet på konfirmantene i Lyngen i 1757 er fødestedet eller oppholdsstedet.  Var man i tjeneste eller til oppfostring, var den den aktuelle husbonden som var ansvarlig for at barnet ble konfirmert.

I Ekstraskatten 1764 finner jeg bare en aktuell Marith Andersdatter.  Anders Olsen og Ellen Samuelsdatter i Oksvik hadde barna: Marith Andersdatter, Svend A. og Bereth A.dtr.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Alvin Andreassen skrev:

Skogspeiderdal finner man ikke på noe av dagens kart, men derimot Stallo-Vaggi og Stallo-Gedgi som skal være på samme sted (se Matthias Kolbergs innlegg).  Det er dagens Elvevoll som man finner på vestsiden av Storfjord og midtveis ute i fjorden.

Det går ikke klart frem om stedsnavnet på konfirmantene i Lyngen i 1757 er fødestedet eller oppholdsstedet.  Var man i tjeneste eller til oppfostring, var den den aktuelle husbonden som var ansvarlig for at barnet ble konfirmert.

I Ekstraskatten 1764 finner jeg bare en aktuell Marith Andersdatter.  Anders Olsen og Ellen Samuelsdatter i Oksvik hadde barna: Marith Andersdatter, Svend A. og Bereth A.dtr.

Hvor finnes Ekstraskatten ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Johnsen Anita skrev:

Jeg fant😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Alvin Andreassen skrev:

Det skal jeg se på . Leste om Stallo.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Johnsen Anita skrev:

Glem spørsmålet,jeg fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.