Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finner jeg ut mer om min oldefar?

Recommended Posts

Hei.

Jeg er på utkikk etter informasjon om min oldefar Kristian Engen, f.01.11.1896 d.ca.02.12.1957.

Jeg vet litt, men fordi han ble psykisk syk skulle det ikke snakkes om han. Han ble innlagt enten på Østmarka eller Rotvoll, mest sannsynlig på tidlig 40-tallet.

Jeg har søkt på diverse nettsider, og jeg finner han under forskjellige navn som Kristian Gunerius Markussen Engen (Staven), Kristian Markusen osv.

Engen-navnet er fra stedet de flyttet til, så antar at han egentlig het Staven. Markussen/Markusen er fordi hans far het Markus. Gift med Beret i 1923, men pga hans sykdom ble de på et tidspunkt skilt. Jeg vet ikke når. 

Han er min oldefar på morssiden, og hun kan ikke huske så mye av den tiden. Hun var 7 år da han døde. Mener han døde på Østmarka eller Rotvoll, men ble begravet hjemme i Åfjord.

Jeg har sendt henvendelse til St.Olavs saksarkiv, men ikke fått svar enda. Trondheim Kommune sendte meg videre hit.

Hvem skal jeg snakke med? Hvor skal jeg lete? Står litt fast på nåværende tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjon om din oldefar kan være så mangt.

• I Digitalarkivet vil du kunne finne opplysninger om ham i folketellingene 1900, 1910 og 1920, i kirkebøker (så langt disse er skanna og fritt tilgjengelige) og kanskje også i andre digitaliserte og fritt tilgjengelige arkivkilder. Dødsfallet er f.eks. registrert i dødsfallsregisteret (https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000001432433).
  • I dette forumet gir vi enkel veiledning, men vi gjør ikke oppslag i arkivmateriale eller annen saksbehandling. Dersom du ønsker at Arkivverket skal gjøre konkrete oppslag i arkivmateriale som ikke er fritt tilgjengelig, kan du rette en henvendelse til Arkivverket her: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning
Lenke til kommentar
Del på andre sider