Gå til innhold
Arkivverket

Anne Marie Martiniusdatter, Romedal - blingser jeg, eller?

Ellen Fakset
 Del

Recommended Posts

Jeg er sikker på at denne profilen i HBR skal deles i to: Anne Marie Martinusdatter

Mye er likt, men farens patronymikon på de tre første kildene (AnneM1) er Larsen, men Pedersen på nr 4 (AnneM2).  I følge kilden var vielsen i 1899 brudens første.  Dessuten fikk AnneM1 mange barn i ekteskapet fra kilde nr 3.

Altså ser det ut til at jeg bare kan dele opp i AnneM1 (1-3) og AnneM2 (4 ->).

Men så kommer det rare: Ved FT1910/20 er fødselsdatoen til AnneM2 (nesten) lik den som tidligere er oppgitt for AnneM1.

AnneM2 må være døpt i 1874 og konfirmert i 1889.  Likevel er 1873 oppgitt som fødselsår i (nesten) alle kilder.  I dødsannonsen, som jeg har lagt inn som referanse nederst i HBR, er det oppgitt at hun var 77 år da hun døde i 1950.  Men hvis jeg ikke blingser, var hun 76.

Er det virkelig mulig at hun har gått gjennom livet i den tro at hun var ett år eldre enn hun faktisk var?  Og hvordan kunne det i så fall skje?

PS I denne saken var oversikten jeg får i HBR, helt genial! DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

? Dåpen til to Anne Marie Martinusdtr i Romedal i 1873:

nr. 58 Anne Marie født 15.9.1873, døpt 19.10.1873, far Martinus Pedersen (født i ekteskap)

nr. 64 Anne Marie født 5.9.1873, døpt 9.11.1873, far Martinus Larsen

Brukslenke for sidevisning https://www.digitalarkivet.no/kb20070111630637

Begge konfirmert 30.9.1888 (nr. 26 og 29)

Brukslenke for sidevisning https://www.digitalarkivet.no/kb20051102040629

Den Anne Marie du har funnet født i 1874 er født utenfor ekteskap.

Endret av Lars Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Lars for god hjelp, som gjør det klart at det skal deles i to. Prøvde å nøste litt rundt som også kunne bidra, men det hjelper jo mest å finne to kandidater både på dåp og konfirmasjon. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kommet fram til samme konklusjon, men jeg synes det er rart at hun jeg kalte AnneM2, opererte med feil fødselsår det meste av livet.  

Kan det forklares på noen måte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ellen Fakset skrev:

Jeg hadde kommet fram til samme konklusjon, men jeg synes det er rart at hun jeg kalte AnneM2, opererte med feil fødselsår det meste av livet.  

Kan det forklares på noen måte? 

Det er her snakk om tre forskjellige Anne Marie, alle med far Martinus. To av dem er født i 1873, en i 1874. Din AnneM2 er altså ikke født i 1874, men i 1873. Fødselsdatoen er den samme i folketellingene 1910 og 1920 som ved dåpen.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, det hadde jeg oversett.  Takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.