Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan søke i gammel grunnbok for gårder som ikke eksisterer lengre

Steinar Moen
 Del

Recommended Posts

Konkret problem: Mitt bruk består av eiendommer i gamle Nord-Fron kommune, blant annet gbnr 175/1 og gbnr 176/1 i Nord-Fron (gammel nummerering).

Disse brukene er i dag slått sammen til bruket gbnr 307/1, som i 1965 ble flyttet til Sel kommune.

Når jeg søker i gammel grunnbok etter 307/1 i Sel (kommuneinndeling pr 2020), får jeg opp gbnr 175/1 i Nord-Fron, altså korrekt blad. Men, hvordan finner jeg bladet for gamle gbnr 176/1 i Nord-Fron, som i dag ikke har noe nytt gbnr i Sel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem løst: Det viser seg at gamle 176/1 i Nord-Fron finnes som et bnr 3 under gnr 307 i Sel når det gjelder søket i gammel grunnbok, men gbnr 307/3 finnes ikke ved søk i seeiendom.no!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfølgingsspørsmål: Finnes det noe sted jeg kan se gamle kart, basert på historiske gbnr, som ikke lengre eksisterer? Altså se eiendommer ut fra gbnr som nå er sammenslått med andre gbnr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2025 den 12.05, Steinar Moen skrev:

Konkret problem: Mitt bruk består av eiendommer i gamle Nord-Fron kommune, blant annet gbnr 175/1 og gbnr 176/1 i Nord-Fron (gammel nummerering).

Disse brukene er i dag slått sammen til bruket gbnr 307/1, som i 1965 ble flyttet til Sel kommune.

Når jeg søker i gammel grunnbok etter 307/1 i Sel (kommuneinndeling pr 2020), får jeg opp gbnr 175/1 i Nord-Fron, altså korrekt blad. Men, hvordan finner jeg bladet for gamle gbnr 176/1 i Nord-Fron, som i dag ikke har noe nytt gbnr i Sel?

Expand  

På 25.3.2025 den 12.41, Steinar Moen skrev:

Problem løst: Det viser seg at gamle 176/1 i Nord-Fron finnes som et bnr 3 under gnr 307 i Sel når det gjelder søket i gammel grunnbok, men gbnr 307/3 finnes ikke ved søk i seeiendom.no!

Expand  

Grunnboksbladene viser situasjonen pr. 1991 (ca.), og på denne tiden var Sel 307/1 (tidligere Nord-Fron 175/1) og Sel 307/3 (tidligere Nord-Fron 176/1) ennå ikke sammenføyd i matrikkelen, og eiendommene hadde således hvert sitt aktive grunnboksblad. Siden eiendommene senere har blitt sammenføyd som Sel 307/1, er det kun denne eiendommen du finner på seeiendom.no, som formodentlig fortløpende oppdateres i henhold til endringene i matrikkelen.

Gammel grunnbok-tjenesten i Digitalarkivet inneholder således grunnboksblader for alle eiendommer som eksisterte i 1991, også eiendommer som senere har gått ut av matrikkelen som følge av sammenføyninger. Motsatt inneholder tjenesten ikke grunnboksblader for eiendommer som er opprettet etter 1991.

På 25.3.2025 den 13.04, Steinar Moen skrev:

Oppfølgingsspørsmål: Finnes det noe sted jeg kan se gamle kart, basert på historiske gbnr, som ikke lengre eksisterer? Altså se eiendommer ut fra gbnr som nå er sammenslått med andre gbnr?

Expand  

Det finnes eldre kartlag på norgeskart.no. Kartverket blir rette instans for ytterligere spørsmål om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider