Gå til innhold
Arkivverket

Gråtopp-forfatter (Thor A. Thorstensen)

Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan bidra med litt flere opplysninger om den Thor A. Thorstensen som i 1988 hadde en artikkel om Hallvard Gråtopp i NST?

Om vedkommende fortsatt er live, så mottar jeg gjerne informasjon via PM. Om vedkommende er gått bort, så kan vi ta det i denne tråden. Jeg er på jakt etter føde- og/eller bosted, samt fødselsår, gjerne også fullt navn.

Samme person hadde også en tilsvarende artikkel i en lokalhistorisk publikasjon for Drangedal ca. 1990. Jeg kan derimot ikke huske om vedkommende var tilstede eller deltaker på Gråtopp-seminaret i Skien sommeren 1998 eller ei.

Vennlig hilsen

Are

·Thorstensen, Thor A. Hallvard Gråtopp. En hypotese. NST 31 (1988): 321-331.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette var en ukjent artikkel for meg, men den ser interessant ut. 

På nasjonalbiblioteket må man ha tilgang...  Er det andre måter å få lest denne artikkelen på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2025 den 9.55, Per Tore Solheim skrev:

Hei

På nasjonalbiblioteket må man ha tilgang...  Er det andre måter å få lest denne artikkelen på?

Per Tore Solheim,

Norsk Slektshistorisk Forening tilbyr både papirutgaver og digitale versjoner av eldre utgaver av NST: https://genealogi.no

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2025 den 12.01, Grethe Flood skrev:

??

Dødsfallet til samme person i 1994:

Thor Alfred Thorstensen

https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000002956470

Thor A. Thorstensen 

https://www.digitalarkivet.no/view/15/pa00000000298895

Takk skal du ha Grete. Jeg har også funnet frem til Thor Alfred Thorstensen som en sannsynlig kandidat, og håpet kanskje at noen kjenner/kjente vedkommende personlig og kunne gi den endelig bekreftelse.

Det virker uansett lovende.

Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2025 den 17.55, Per Tore Solheim skrev:

Hei

Enten så skaffer du deg tilgang eller enda bedre så bestiller du det heftet artikkelen inngår i fra NSF.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og takk for detaljert info.

Jeg har kanskje råd til å betale for kjøp av tidsskriftet, men burde ikke en nesten 40 år gammel artikkel være fritt tilgjengelig på en eller annen måte?

På nettbiblioteket ser jeg at nyere bøker/tidskrifter og aviser ofte er åpne for innsyn?

mvh Per Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2025 den 17.55, Per Tore Solheim skrev:

Hei

Du finner Norsk slektshistorisk tidsskrift på større (fysiske) biblioteker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
18 timer siden, Per Tore Solheim skrev:

Hei igjen, og takk for detaljert info.

Jeg har kanskje råd til å betale for kjøp av tidsskriftet, men burde ikke en nesten 40 år gammel artikkel være fritt tilgjengelig på en eller annen måte?

På nettbiblioteket ser jeg at nyere bøker/tidskrifter og aviser ofte er åpne for innsyn?

mvh Per Tore Solheim

Som sagt, du har mulighet til å skaffe deg full tilgang til Nettbiblioteket og lese artikkelen der hvis du vil det. Eller du kan støtte NSF ved å kjøpe heftet. Det koster å drive en forening og det koster å produsere et tidsskrift. Mer støtte til NSF øker sjansen for at foreningen/tidsskriftet vil overleve.

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.