Gå til innhold
Arkivverket

Hva er morens navn? og hva står etter farens navn?

Arne Jarlind
 Del

Recommended Posts

Hei

5. juli 1799 blir Helche Catrine døpt i Domkirken i Bergen.  Faren er Johan Henrik Vendellan !, men hva står etter hans navn?   Hva kan morens navn tolkes som?

Domkirken sokneprestembete, AV/SAB-A-74801/H/Haa/L0004: Ministerialbok nr. A 4, 1763-1820, s. 200-201
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070306650669  høyre side lnr 49.

Mvh

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som barnefødt bergenser så hadde det jo vært fryktelig gøy hvis han var Slager (i Nordnes Bataljon? 😉 Men dét er så avgjort et tilfelle av ‹overført pareidolia› på skrift . . . Like «gøy» hvis han var fra ‹dalstroka innafor› og var  Stæver, dog.

Fra spøk til alvor: Klarer ikke å finne noe direkte sammenlignbart, men lander på Væver.

Mor er, som jeg leser navnet, Aadsille DelT. Hva nå det måtte bety . . . (for all del – fornavn Åshild, men etternavn?)

Beklager flåsete svar, men blir frustrért og galgenhumoristisk når jeg står så til de grader fast.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!  Den uhorvelig store «s»-en var bare mistenkelig lik en «T» på slutten der. Men hvis damen heter Dels i andre sammenhenger, så  . . .

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Roy-Petter Askim skrev:

Men som alltid usikker….

Overså det utsagnet i første omgang, men er det opp til meg: Ingen usikkerhet nødvendig 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Ingen usikkerhet nødvendig

Bortsett fra at jeg synes nok å kunne se Vendellan(d) i begge tilfeller. D.e. i din lenke og i trådstarters.

Men her er usikkerheten min. 😉 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får ett barn Johan Henrich i Dk 2/2-1803 Johan Wendelband væverarbeidsmand og Aase Dels, ett barn Jacob Hermansen i NK 1/5-1805 Johan Windelban mestervæver og Asseline Henrichsdtr. Delph. De er viet i DK 25/3-1799 Johan Wendelband og Aasille Deis? uk.væv.sv.pige i huus.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det herved fastslått: V(W)endelband og Dels. Event. DelphBeklager all ‹virring› over. Men skulle allikevel gjerne sett sidelenkene til disse innførslene . . . 

Takk, Rune.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider