Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Jakobsen Bindingsbø (bosatt i Ytre Hordvik) gravlagt fra Hamre kirke sammen med hustru og datter 7/11-1779

Terje Seljelid
 Del

Recommended Posts

Dette er mitt første spørsmål i dette forum.  Mine 3 ganger tip-oldeforeldre Johannes Jakobssen Bindingsbø (bosatt Ytre Hordvik), Synneva Johannesdatter Hermundsdal og deres datter Ragnilla Johannesdatter, er alle gravlagt fra Hamre kirke den 7/11-1779.  Alder ved gravferd står som 41 år og 45 år.  Men i Voss ministerialbok nr. A5 står begge i 1737 med confirmeret daap 10/2 og 1/12.  Jeg klarer ikke å finne noen årsak til denne felles begravelse.  Kanskje det har vært en ulykke?  Håper noen erfarne granskere kan hjelpe meg her,  Vennlig hilsen Terje Seljelid

URN:NBN:no-a1450-kb20050826040357.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Etter det jeg kan se i bind 1 for Åsane, nevnes det ikke noe der som antyder dødsårsaken. Han fikk bygsel på bruket 15.07.1765 av Assessor Brøcher og skjøte 11.03.1773 av løytnant Lars Johan With. Ved skiftet  etter ekteparet  09.11.1780 var bare de to sønnene Jacob 1774-1809 og Johannes 1777 - etter 1798 i live.  Johannes Jacobsen eide også jordegods i gårdene Seljelid og Bakkebø i Lindås.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Terje Seljelid skrev:

Dette er mitt første spørsmål i dette forum.  Mine 3 ganger tip-oldeforeldre Johannes Jakobssen Bindingsbø (bosatt Ytre Hordvik), Synneva Johannesdatter Hermundsdal og deres datter Ragnilla Johannesdatter, er alle gravlagt fra Hamre kirke den 7/11-1779.  Alder ved gravferd står som 41 år og 45 år.  Men i Voss ministerialbok nr. A5 står begge i 1737 med confirmeret daap 10/2 og 1/12.  Jeg klarer ikke å finne noen årsak til denne felles begravelse.  Kanskje det har vært en ulykke?  Håper noen erfarne granskere kan hjelpe meg her,

Vel møtt i forumet.

Først: alder i eldre kjelder kan vere usikker. Somme visste nøyaktig kor gamle dei sjølve og slektningane var; andre var meir usikre.

Det står ikkje noko om dødsårsak. Men vi kan resonnere litt. Om vi blar litt i protokollen *),

ser vi at presten har ført statistikk ved slutten av kvart år:

1778: 78 fødde, 35 døde

1779: 72 fødde, 84 døde

1780: 87 fødde, 56 døde

1781: 79 fødde, 35 døde

Altså uvanleg mange døde i 1779.  Det inneber vanlegvis ein eller annan epidemi. Rimelegvis herja den same sjuka i andre bygder og 

distrikt. Om vi ser etter i den samtidige litteraturen kan vi ofte finne vitnemål om kva som herja.

Det er mogeleg at dei tre i familien har vore ute for ei ulukke (brann, forlis, ...). Men det sannsynlege er at familien er smitta og 

dei tre døyr av sykja.   

Datoen gjeld jordfesting, som kunne kome ei tid etter dødsfall og gravlegging. Det gjer at det kan ha gått dagar og veker

mellom dei tre dødsfalla.

*) Det er alltid betre med ei sidelenkje, sånn: https://www.digitalarkivet.no/kb20050826040361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle innspill.

Jeg har forsøkt å lete forskjellige steder.  Hadde håp om å finne noe i avskrift av  tingbøkene som ligger i digitalarkivet.  Men tingboken for Nordhordland for perioden 1779 til 1784 mangler.  Jeg har også forsøkt å lete i skiftematiell.  Men det er veldig vanskelig å lese, så jeg har foreløpig ikke klart å finne skifte etter de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du Rune har funnet skifte etter de.   Og da regner jeg med at det ikke står noe om dødsårsak der heller.  Takker igjen for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
34 minutter siden, Terje Seljelid skrev:

Jeg ser at du Rune har funnet skifte etter de.   Og da regner jeg med at det ikke står noe om dødsårsak der heller.  Takker igjen for alle innspill.

Jeg har ikke sett etter skifte. Det er bygdeboka for Åsane bind I av Kenneth Bratland som nevner skiftet. Så da antar jeg at det må finnes.

Men her er skifte nr. 100 på venstre side.

https://www.digitalarkivet.no/sk20081114700173

Men du må nok få hjelp av andre til å lese det.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.  Når jeg nå fikk datoen av deg, så fant jeg skifte, men som sagt, vanskelig å lese.  Men det var kjekt å finne det og få det registrert i slaktsprogrammet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Men her er skifte nr. 100 på venstre side.

https://www.digitalarkivet.no/sk20081114700173

Men du må nok få hjelp av andre til å lese det.

Det står ikkje noko om dag og årsak til dødsfalla.

Arvingane er to søner:

1) "Jacob Johanesen", myndig og tilstades,

2) "Johanes Johanesen", 12 år, med verje "Niels Olsen Ladvig". 

Buet er på brutto 321-2-11; gjeld og kostnader 94-3-11; netto 226-4-6. Dette er delt likt på dei to sønene.

Det er jordegods i "Selgelie" (2 pund smør og 2 mæler malt, verdsett til 85 rd) og i "Bachebøe"

(1 pund 12 mk smør, 2 mæler malt, verdsett til 10 rd).  Begge gardpartane vert delte likt.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider