Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Hans Kristoffersen med tilnavnet West, på Hårvik i Tjeldsund død etter 1640 ?

Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Han stilte med rør (gevær) og tessak i våpenmønstringen 1609. Betalte styrmannskatt og et par ganger skipperskatt. Var lagrettesmand i 1630-40 åra.

Jeg finner ikke skattelistene og kan få sjekket de, men kanskje de ikke er filmet.

Han skal ha vært gift med ei datter av Tollef Nilsen på Hov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Terje,

etter å ha lest spørsmålet ditt, har jeg sjekket i mine registreringer om jeg hadde noen opplysninger om Hans Kristoffersen.

Ser at du har opplysninger tilsvarende de Konrad Naustvik formidlet i Gårds- og slektshistorie for Tjeldsund I, om Hårvik, s. 347.

Hans er trolig en av undertegnerne av et bønneskrift fra Tjeldsund og Ofoten, skrevet 6. juni 1622 (jf. Magnus Pettersens Ofoten I Generell historie, s.101 - 103). Ellers finnes han jo over en lengre periode i skattelistene, de er jo tilgjengelig og fint ordnet på nett for den perioden du nevner. Så jeg lurer på hvilke skattelister det er du sikter til.

Det er det eneste jeg har notert meg om han. Jeg har en del opplysninger om hans trolige svoger (begge gift med døtre av Tollef Nilsen), Trond Olsen. Men det vil jo ikke hjelpe deg videre ad opphavet til Hans Kristoffersen. 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo og takk for svar. Er så lenge siden jeg sjekket disse sakene, at jeg ikke husker om det ligger våpenmønstring , hvor han er nevnt, på nettet ?

West er jo et slektsnavn, slik jeg leser dette, og hadde håpet å knytte det opp mot andre med det etternavnet. Regner da med i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider