Gå til innhold
Arkivverket

Werner/Verner Sveinson, Kyrkjeide i Stryn (Nedstryn) Sogn og Fjordane trolig født omlag 1643 - død etter 1701. Hva vet vi egentlig om ham?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Jeg vet spørsmålet har vært oppe tidligere, men jeg fant det ikke igjen i farten.

I følge bygdeboka for Nordfjord/Stryn kom Werner til bruk nr 9 Fredrik bruket rundt 1680. Han var snekker av yrke og giftet seg med enken etter forrige bruker Mattis Pederson, Alet Olsdtr. Hun kan ha vært datter av forrige bruker Ola Sverkeson. Han var forøvrig også gift med en Anne.

Fornavnet Werner var knapt brukt i Nordfjord før Werner Sveinson dukket opp.

Teori om opphavet er at faren naturligvis het Svein og kanskje var gift med en Wernersdtr.

Bygdeboka sier ingenting om når Werner og kona døde, men Werner var i live ved 1701 manntallet. https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000624315 

Han hadde sønnen Mattis 18 år gammel.

Muligens har han også hatt datteren Agnethe som døde ca 1715 på gården Ytre Eide.

Sønnen Matthis overtok bruket i 1705. Men om det nødvendigvis betyr at faren da var død, vet jeg ikke.

Er det noen som har mer kunnskap/opplysninger om denne Werner og evt hans hustru Alet Olsdtr.?

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Muligens har han også hatt datteren Agnethe som døde ca 1715 på gården Ytre Eide.

Dette har du vel fra før, men legger det inn for ordens skyld:

Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Skifteprotokoll nr. A 5b (1713-1715), Skifteprotokollside, Side 523b-524a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081127700754 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grethe.

Det skiftet så jeg først i går. Jeg er litt usikker på navnet på en av sønnene. Står det Steiner 6 år? Jeg kommer i alle fall til 6 sønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Rune, jeg trenger trolig nye briller 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte at Werner og Alete trolig også hadde datteren Anne. Hun må trolig være født rundt 1681/82 og giftet seg omlag 1702 med Ole Jacobsen fra Ytre Eide.

I skiftet etter Anne den 12/11.1715 nevnes 6 barn, alle sønner.

Peder 12 år, Absalon 10 år, Jacob 8 år, Werner 6 år, Hans 4 år og Jens 1 1/2 år. Det var i alle fall ingen døtre i live ved skiftet i 1715.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Her er skiftet etter en Jens Olsen Ytreeide i 1782:

Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Skifteprotokoll nr. A 17 (1781-1785), Skifteprotokollside, Side 162b-163a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081201630165 

Jacob Absalonsen Tenden og Rasmus Absalonsen Bakkeli er nevnt her og barna til avdøde: Ole, 20 år gammel, Agnete, 32 år, og Brithe, 28 år. Kan Jakob og Rasmus være nevøer til avdøde Jens?? Han hadde jo en eldre bror som het Absalon. 

Her er dødsfallet i kirkeboka - beregnet fødselsår 1715: 

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000462593

Birthe Olsdatter Ytreeide døde i 1778 - født (beregnet) 1719:

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000462409

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Mange takk Grethe.

Jeg har ikke sett så mye på Absalon, men du har trolig rett i at de kan være nevøene til Jens.

Jeg skal se hva jeg kan finne om Absalon.

Ellers er det jo svært lite vi har av opplysninger om Werner. Han burde jo være mulig å finne i prestemanntallet i 1660 årene. Før var de søkbare, men nå må man selv bla gjennom tellingen, og der sliter jeg.

Det var skifte etter Absalon Olsen 02.06.1744. Her nevnes så vidt jeg kan se enken Marthe Olsdtr. ( hustru nr.2) Han var først gift med Brite Jonsdtr. Skår.

Sønnen Jon som var gift, sønnen Rasmus 12 år og datteren Agnethe 17 år. Jeg vet ikke om Jon kanskje var fra første ekteskap og de to andre fra ekteskapet med Marthe/Marete.

https://media.digitalarkivet.no/view/24226/84

Jeg finner ingen Jacob Absalonsen, men det kan jo være feilskrift for Jon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Ellers er det jo svært lite vi har av opplysninger om Werner. Han burde jo være mulig å finne i prestemanntallet i 1660 årene.

Finner Wernich på Kyrkjeide i ledningsskatten i 1679. Ved sikt- og sakefall i 1681 er navnet skrevet Verner, så begge skrivemåter ble brukt.

På Indre Flote i Volda i 1666 finnes en dreng Wernik Svendsen, riktignok født ca 1652, men mer enn gammel nok til å være den som ble gift til Kyrkjeide.

Stiftamtstueregnskap nr. 54 (1679-1679), Dokumentside

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20090630320976

Stiftamtstueregnskap nr. 60 (1680-1681), Dokumentside

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20090630350431

Wernik Suendss - Sogneprestenes manntall 1664-1666, nr. 26: Sunnmøre prosti - Digitalarkivet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hjertelig takk igjen Grete.

Jeg er rimelig sikker på at dette må være samme person. Hvorvidt alderen i 1666 er korrekt vet vi vel heller ikke. Han kan godt være noen år eldre.

Det er uansett svært interessant at du fant ham i Volda. Det er ikke lange veien fra Volda til Stryn/Indvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bind 2 av Volda bygdebok finner jeg følgende pågården Osdalen, bruk 3 Didrikgården.

Ottar Erikson net i 1664, gift med Marit Olsdtr. Ottar døde i 1707, og i skiftet etter ham 27.05.1707 nevnes bl a datteren Ingeborg som var gift med Vernik Sveinsson, Kvien i Eid (Nordfjord). Jeg lurer på om dette kan være samme mann som var på Kirkeide i 1701?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
2 timer siden, Grete Singstad skrev:

På Indre Flote i Volda i 1666 finnes en dreng Wernik Svendsen, riktignok født ca 1652, men mer enn gammel nok til å være den som ble gift til Kyrkjeide.

Wernik Suendss - Sogneprestenes manntall 1664-1666, nr. 26: Sunnmøre prosti - Digitalarkivet

Den ene brukeren på Indre Flote var Paul Sveinsson (30 år i 1666). Han skal ifølge diverse nettsider være født på Bjørkedal i Volda. Hans far påstås å være Svein Jacobsson fra Myklebust i Nordfjordeid. Svein Jacobsen er på Geni nevnt med flere barn, men ingen sønn Vernik/Verner - hører han likevel til her?

Paul Sveinsson Bjørkedal (avdød) - Genealogy

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Grete.

Det er absolutt interessant, og igjen ser vi sammenhengen mellom Volda og Nordfjord.

Det er også interessant at Paul Sveinsson er på Indre Flote  på samme tid som Werner/Wernik Sveinsson er dreng der. Nå kan jo det selvsagt være en tilfeldighet, men jeg velger å tro det er en sammenheng.

Tror ikke det var mange Werner/Wernik Sveinsson i samme område på samme tid.

Men om man kan klare å dokumentere sammenhengen er vel kanskje verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

En enda bedre farskandidat til Vernik Sveinsson er Svein Verniksson (f c1624) fra Hesteflot i Dalsfjord, sønn av Vernik Sveinsson d.e. I 1666 finner vi han på garden Straume i Volda.

Suend - Sogneprestenes manntall 1664-1666, nr. 26: Sunnmøre prosti - Digitalarkivet

Dalsfjord, s. 44

Hesteflot i Dalsfjord:

Bilde2.png

Edit:

Eller ikke.

Det ser ut til at Svein Verniksens sønn Venrik endte på gården Krumsvik i Volda. Han var født ca 1681.

Endret av Grete Singstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er utrolig bra, hjertelig takk for bidragene dine Grete. Dette var svært interessant.

Jeg kan ikke se gården Straume i Dalsfjordboka. Lurer på hvor jeg kan finne den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg endret akkurat forrige innlegg. Det ser ut for at Svein Vernikssons sønn Vernrik ble født i 2. ekteskap. Han var, ifølge bygdeboka, født ca 1681 og tok over Andreasgarden på Krumsvik i 1700 - og det stemmer med 1701-mannatllet. Da kan jo han avskrives. 

Volda-soga : gardar og slekter. 3

Tar for ordens skyld med skiftet etter Svein Verniksson 27. mai 1695. Han etterlot seg enka Ingeborg Kolbeinsdatter og barna Colbein, Erik, Henrik, Vernik, Sidsel og Anne.

Kolbein var formynder for sine søsken.

Møre og Romsdal fylke, Sunnmøre, Skifteprotokoll nr. 1 (1689-1700), Skifteprotokollside, Side 141b-142a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090123670156

2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg kan ikke se gården Straume i Dalsfjordboka. Lurer på hvor jeg kan finne den?

Straume er omtalt i Volda-soga : gardar og slekter. 3, side 341.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk igjen Grete.

Da brast det halmstrået også.

Men jeg er rimelig sikker på at den Werner Sveinsson som er nevnt i 1701 tellingen på Kirkeide, er samme mann som ble nevnt i 1707 bosatt på Kvien i Eid og var gift med Ingeborg Ottarsdtr. fra Didrikgården på Indre Flote i Volda.

Om det er rett må første kona til Werner, Alet Olsdtr. være død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Er enig i at Vernik Sveinson på Kirkeide bør være den samme som han på Kvien.

Tar for ordensskyld med skiftet etter Otto Eriksen Osdalen i Volda og det som står i bygdeboka.

27. mai 1707 ble det skiftet etter Otte Erichsen Ousdal i Volda skipreide (skriver navnene slik de står).

Han etterlot seg enka Marithe Olsdatter, med lagverge Niels Nielsen Nøre Kaldvand, og barna:

1.        Anne Ottesdatter (død), gift med Joen Olsen Häggen, hadde barna Joen og Sigrj

2.        Brithe Ottesdatter, gift med Dirich Olsen Frislied i Nordfjord

3.        Ingebor Ottesdatter, gift med Wernich Svendsen Gwien i Nordfjord

4.        Marithe Ottesdatter, gift med Joen Olsen Lovedal i Nordfjord

5.        Anne Ottesdatter, ugift

6.        Brithe Ottesdatter, ugift

Formyndere for de to ugifte døtrene var Olle Erichsen Søre Kaldvand og Olle Olsen Søre Kaldvand. Ingen sønner er nevnt, så der tar bygdeboka feil. Tvert imot nevnes det i skiftet at fire døtre var gift og hadde fått sitt heimanfylgje. Det var derfor kun de to ugifte som arvet, drøyt 9 Rdl. hver.

Møre og Romsdal fylke, Sunnmøre, Skifteprotokoll nr. 2A (1703-1707), Skifteprotokollside, Side 414b-415a

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090123670748

Volda-soga : gardar og slekter. 2, s. 537

Didrikgården.png

Endret av Grete Singstad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Grete.

Det bekrefter det jeg var kommet fram til også.

Tross flere bomskudd, så har jeg i alle fall flere opplysninger om Werner nå, enn tidligere. Rett nok uten at det har brakt oss mye nærmere opplysninger om opphavet hans.

Det er fortsatt ikke usannsynlig at han hadde forbindelser til Sunnmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ingeborg Verniksdatter Kvien og Knut Chistensen Slettevold ble trolovet 30. mars 1750 og gift 12. juli.

Med det navnet og bosted bør hun være datter av Vernik Sveinson Kvien. I bb oppgis det at hun døde 66 år gammel i 1783, dvs født 1717.

Sogn og Fjordane fylke, Eid, Stårheim, Hornindal i Eid, Ministerialbok nr. A 2 (1741-1769), Kronologisk liste 1750, Side 55

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070503620543

Sogn og Fjordane fylke, Eid, Stårheim, Hornindal i Eid, Ministerialbok nr. A 2 (1741-1769), Kronologisk liste 1750, Side 52

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070503620540

Knut Christensen var første gang gift med Guri Knutsdatter 3. okt. 1734.

Knudt Christens - Eid sokneprestembete (SF), ministerialbok nr. A 1: Eid prestegjeld, 1722-1740 - Digitalarkivet

Den 30. sept. 1774 skiftet ekteparet Knut Christensen og Ingeborg Wernersdatter på Slettevold i Eid i levende live. 6 barn er nevnt som arvinger, men Rasmus og Ingeborg ble prioritert (Ingeborg er i alle fall deres felles barn, men dåp ikke funnet):

1. Knut Knutsen, ved garden i København
  2. Christen Knutsen, bor på Starem
  3. Rasmus Knutsen, bor på Slettevold
  4. Marit Knutsdatter, gift med Simen Larssen Høynes (viet 2. juli 1761: Mari Knudsd - Eid sokneprestembete (SF), ministerialbok nr. A 2: Eid prestegjeld, 1741-1769 - Digitalarkivet)
  5. Anne Knutsdatter, 26 år
  6. Ingeborg Knutsdatter, 20 år

Ingebor Vernersdtr - Skifteregister for Nordfjord sorenskriverembete 1690-1853 - Digitalarkivet

Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Skifteprotokoll nr. A 16a (1774-1777), Skifteprotokollside, Side 49b-50a

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081201620052

Dette står å lese under Slettevoll i Eid og Hornindal, s. 389:

Ingeborg.png

Endret av Grete Singstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for ny informasjon. Dersom Ingeborg var født i 1717, må både Werner Svendsen og Ingeborg Ottarsdtr. fremdeles ha vært i live. Kirkebøkene for Eid starter vel 1721. Dersom Werner og Ingeborg døde i Eid burde de kanskje kunne finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
21 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Dersom Ingeborg var født i 1717, må både Werner Svendsen og Ingeborg Ottarsdtr. fremdeles ha vært i live. Kirkebøkene for Eid starter vel 1721. Dersom Werner og Ingeborg døde i Eid burde de kanskje kunne finnes der.

Det er tynt med kilder, men finner Vernik/Werner i skattelistene i 1713 i alle fall - «Werner Qvien»

En Lars (Rasmussen ifølge bb) tar over for Werner som bruker av Kvien, og jeg vil tro at han var gift med ei datter av Werner og Alet Olsdatter, for det dukker opp en Werner Larssen Kvien som fadder i 1742. Han vil da være søskenbarnet til Werner Mathiassen Lødemel.

Det bør være mulig å finne ut mer om Lars Rasmussen og videre hans kone.

I tillegg til at det mangler kirkebøker før 1722, mangler også arveskifter for årene 1691-1697, 1700, 1707, 1716-1727 og 1735-1743. Alternative kilder må derfor søkes for å komme videre.

Leidang 1713. Sogn og Fjordane fylke, Sunn- og Nordfjord, Fogderegnskap nr. 3437 (1713-1713), Dokumentside, Side 197

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10101507221197

Werner Larsen - Eid sokneprestembete (SF), ministerialbok nr. A 2: Eid prestegjeld, 1741-1769 - Digitalarkivet

Eid og Hornindal

Kviene.png

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk igjen Grete.

Jeg finner ingen Lars Rasmussen død på Kvien/Quie frem til 1805. Og heller ingen Wernersdtr. som kunne passe inn. Det er heller ikke skifter på gården som synes å ha noen sammenheng. Men jeg ellers enig i din fremstilling av en evt slekts sammenheng.

Som du nevner er det svært mye som mangler av kilder i denne perioden, og jeg er heller ikke særlig flink til å lese gamle dokumenter med til dels svak eller utflytende tekst.

Men jeg håper fortsatt det skal være mulig å finne ut noe mer om denne familien. Det er ikke mange med Werner som etternavn i området i tiden etter 1700, så jeg vil tro at de fleste som bærer dette navnet er i slekt.

Dette er de jeg finner med etternavn begynner på Wern* mellom 1700-1800 i Eid, Stryn, Indvik, Gloppen og Jølster.

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?no_alias=1&from=1700&to=1800&m[]=1443&m[]=1445&m[]=1447&m[]=1431&m[]=1448&firstname=&lastname=Wern*&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

Og her er tilsvarende med etternavn som begynner på Vern*

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?no_alias=1&from=1700&to=1800&m[]=1443&m[]=1445&m[]=1447&m[]=1431&m[]=1448&firstname=&lastname=Vern*&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Grete Singstad skrev:

En Lars (Rasmussen ifølge bb) tar over for Werner som bruker av Kvien, og jeg vil tro at han var gift med ei datter av Werner og Alet Olsdatter, for det dukker opp en Werner Larssen Kvien som fadder i 1742.

Militært manntall 1724 viser at han het Lars Knutsen!

Lars Knutsen, 44 år. To sønner: Anders Larssen 7 år og Vernich Larssen 4 år.

Sogn og Fjordane fylke, Militærrulle nr. 2 (1724-1734), Protokollside, Side 20-21

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20111008000333

Lenke til kommentar
Del på andre sider