Gå til innhold
Arkivverket

Werner/Verner Sveinson, Kyrkjeide i Stryn (Nedstryn) Sogn og Fjordane trolig født omlag 1643 - død etter 1701. Hva vet vi egentlig om ham?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

15 timer siden, Grete Singstad skrev:

Militært manntall 1724 viser at han het Lars Knutsen!

Lars Knutsen, 44 år. To sønner: Anders Larssen 7 år og Vernich Larssen 4 år.

Sogn og Fjordane fylke, Militærrulle nr. 2 (1724-1734), Protokollside, Side 20-21

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20111008000333

Datteren Ingeborg ble døpt 8. mars 1724 - «Døpt Lartz Qvies datter Engebor»

Lartz - Eid sokneprestembete (SF), ministerialbok nr. A 1: Eid prestegjeld, 1722-1740 - Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk igjen Grete.

Spørs om det var deres siste barn, eller om det er flere. Og hvem var han gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hypotetisk anetre

Her er det sikkert flere som skal på plass, men starter med disse.

Vernik/Verner Sveinsson, gift 1. gang omkr 1679 med Alet Olsdatter på Kirkeide, Nedstryn, enka etter Mattis Pedersson. Barn:

1. Mattis Vernersson, f. ca 1683. Tar over Kirkeide etter sin far. Gift med Ingeborg Rasmusdotter Brekke. Barn:

1a. Verner Mattisson, f. ca 1712, gift med Ales Paulsdotter Lødemel Lødemel, tok over som bruker på Lødemel i Hornindal.

1b. Malene Mattisdotter, f. ca 1713. Gift med Arnbjørn Ivarsson Flo, som tok over bruket på Kirkeide.

1c. Ingeborg Mattisdotter, f. . Gift med Anders Klemetsson på Kirkeide.

2. Agnete Vernersdotter, d. 1715. Gift med Ole Jacobsen på Ytre-Eide, som først var gift med Agnete Jonsdatter. Barn:

2.a. Peder Olsson, f. ca 1703

2.b. Absolon Olsson, f. ca 1705

2.c. Jacob Olsson, f. ca 1707

2.d. Werner Olsson, f. ca 1709

2.e. Hans Olsson, f. ca 1711

2.f. Jens Olsson, f. ca 1714

3. NN  Vernersdotter. Gift med Lars Knutsson, som overtok bruket på Kvien etter svigerfar. Han var trolig bror til Anders Knutsson på nabogarden Nordnes. De var sønner av Knut Andersson Heggja – manntall 1701. Barn:

3.a. Anders Larsson, f. ca 1717. Gift 1747 med Eli Gabrielsdottter Kreken.

3.b. Vernik Larsson, f. ca 1720. Forsvinner fra Nordfjord etter 1742.

3.c. Ingeborg Larsdotter, f. 1724

Vernik/Verner Sveinsson, gift 2. gang før 1707 med Ingeborg Ottesdotter på Kvien (d. 1717?), Eid. Hun var trolig først gift med Ola Rasmusson. Barn:

4. Ingeborg Vernersdotter, f. ca 1717. Gift 1750 med enkemann Knut Kristensson på Slettevoll, som først var gift med Guri Knutsdotter i 1734. Ett felles barn:

4.a. Ingeborg Knutsdotter, født ca 1754 (dåp ikke funnet)

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en fin oversikt Grete, og oppsummerer veldig bra det vi har om denne familien.

Og som jeg sa tidligere, jeg vet mye mer om ham og hans familie nå enn jeg gjorde før. Så får det heller være at vi kanskje ikke finner svar på hvor han kom fra og hvem som var foreldrene hans.

Vi kan vel trygt gå ut fra at om Verner og Ingeborg ble gift før 1707 og fikk en datter med samme navn i 1717, så burde det være flere barn.

Jeg skal gå gjennom listene jeg la ut tidligere med alle som hadde etternavn som begynte på Vern/Wern* i området for om mulig plassere flere av dem inn i denne slekten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Grete Singstad skrev:

Vernik Larsson ble gift i Volda. Han var gift tre ganger og alt tyder på at han var barnløs. Kanskje kan vi finne skiftet etter han?

Jeg fant først dette: 

Gift 23. aug. 1767 i Eid: Werner Larsen Førde-Reite og Eli Olsdatter Navalsaker

Forlovere var Ole Knutsen Navelsaker (gift med Brite Knutsdatter Heggja  - var hun Werner Larssens farsøster?) og Rasmus Knutsen Kirkhorn.

Werner Larsen - Eid sokneprestembete (SF), ministerialbok nr. A 2: Eid prestegjeld, 1741-1769 - Digitalarkivet

Bygdeboka for Volda forteller at han var gift to ganger, men de har ikke fått med seg giftermålet med Eli Olsdatter. Hun døde på Førde-Reite - Fyrdsreitane - i 1778, 53 år gammel.

Eli - Ministerialbok for Volda prestegjeld 1760-1786 (1519P) - Digitalarkivet

Så langt har jeg bare funnet skiftet etter hans første kone - Anne Pedersdatter, 20. juli 1767:

Møre og Romsdal fylke, Sunnmøre, Skifteprotokoll nr. 16A (1767-1770), Skifteprotokollside, Side 19b-20a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090126690023

Volda-soga : gardar og slekter. 2 - Fyrdsreitane

Volda.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og god morgen Grete.

Du har sannelig fått blod på tann. Denne familien utvides stadig takket være dine gode bidrag.

Jeg er dessverre ikke helt i form i dag, så jeg må ta det litt med ro, men kommer sterkere tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det er jo moro når man finner ut av ting og særlig når man kan fylle ut bygdebøkene, men jeg skal prøve å begrense meg 😉

13 timer siden, Grete Singstad skrev:

Vernik Larsson ble gift i Volda. Han var gift tre ganger og alt tyder på at han var barnløs.

Werner Larsson fikk faktisk ei datter!

Anne Wernersdatter Fordereite ble døpt i Volda 31. mars 1770. Da har man kanskje navnet på Werner Larssons mor og Werner Sveinssons datter - kanskje het hun Anne.

Møre og Romsdal fylke, Volda, Ørsta i Volda, Ministerialbok nr. 511A03 (1760-1786), Kronologisk liste 1770

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070829660069

----

Edit:

Datteren Anne er nok helst oppkalt etter Werner Larssons første kone.

Endret av Grete Singstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2025 den 21.02, Grete Singstad skrev:

3. NN  Vernersdotter. Gift med Lars Knutsson, som overtok bruket på Kvien etter svigerfar. Han var trolig bror til Anders Knutsson på nabogarden Nordnes. De var sønner av Knut Andersson Heggja – manntall 1701. Barn:

3.a. Anders Larsson, f. ca 1717. Gift 1747 med Eli Gabrielsdotter Kreken.

3.c. Ingeborg Larsdotter, f. 1724

Litt mer utfyllende om Anders Larssens familie.

Eli Gabrielsdatter Kreken (Kroken) ble gravlagt 15. juni 1749, 65 år og 5 uker gammel.

Med den alderen ble det selvsagt ingen barn, hennes bror og tre søstre arvet halvparten.

Eli Gabrielsd - Eid sokneprestembete (SF), ministerialbok nr. A 2: Eid prestegjeld, 1741-1769 - Digitalarkivet

Sogn og Fjordane fylke, Eid, Stårheim, Hornindal i Eid, Ministerialbok nr. A 2 (1741-1769), Kronologisk liste 1749, Side 48

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070503620536

Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Skifteprotokoll nr. A 10 (1747-1750), Skifteprotokollside, Side 384b-385a

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081128630963

Anders Larssen ble gift på nytt med Anne Knutsdatter Olsbø 15. feb. 1750, og da ble det barn:

1. Ole, døpt 11. okt. 1750
  2. Eli, døpt 26. feb. 1752
  3. Knut, døpt 15. des. 1754 tvilling med Lars
  4. Lars, døpt 15. des. 1754
  5. Kari, døpt 5. feb. 1758

I skiftet etter Anne Knutsdatter Kreken i 1797 lever 4 barn:

• Knut Anderssen, gift og bor på gården Kreken
  • Lars Anderssen, utreist?
  • Eli Andersdatter, 40 år og ugift. Formynder var Paul Olsen Espe.
  • Kari Andersdatter, 30 år og ugift. Formynder var Otte Knutsen Grodås.

Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Skifteprotokoll nr. A 20a (1795-1799), Skifteprotokollside, Side 117b-118a

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081201650776

Anders Larsen Kreken ble gravlagt 29. mai 1800, 84 år gammel.

Kreken (Kroken) ved folketelling 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider