Gå til innhold
Arkivverket

Tydenøtt 209244 - Amerikabrev nr. 25 region 1, to første ord linje

Inger Hohler
 Del

Recommended Posts

Disse ordene forekommer i sammenheng med stedsnavn for hvor det har vært branner i Hamar. Vi skal transkribere kildetro, og jeg leser det første ordet som 'Rato'. Det gir ingen mening for meg, men jeg føler med sikker på at det er det som står på papiret.  Jeg trenger å høre hvordan andre tolker dette - og for nyskjerringetens del hvis mulig: hva slags bygning/sted det var snakk om...

R har en stor løkke på toppen og to 'ben', tror ikke det kan være tvil om dette.

a er jeg nokså sikker på: selv om det kunne se ut som en g, hører snirklen til bokstaven F på linjen under

t er jeg sikker på, det er en rett stav med tverrstrek i passende høyde

o er jeg sikker på - den er lukket selv om blekket er svakt.

Ord nr. 2:

B er jeg sikker på.
o: Sirkelen er lukket, og de fleste a'ene til brevskriver går ned til linjen, o'ene har en tendens til å gå halvvegs ned.
r?
d?? Bokstaven må nok merkes 'utydelig', for den forsvinner dels i bokstaven på linjen over. Det kan ikke være 'g', for bokstaven strekker seg ikke nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det linje 20 du mener? Jeg tyder første ord Rato, og andre ord Bord. Andre ord ligner på 5 ord på linje 21, bare med en slurvete d på linje 20. 

Jeg registrerer forøvrig at nr. 26 er samme brev som nr. 25. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da skal jeg sjekke om scanningen er den samme, i tilfelle det skulle være litt lettere å se ting på nr. 26 enn på 25, ferdigstille brevet, og gi beskjed om dublett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ah! Da jeg sammenliknet med ordet over gikk det et lys opp for meg. Det står ikke Rato bord, det står Rato boer. Rato er altså navnet  på beboeren av gården.

Endret av Inger Hohler
feil vokal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider