Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre til Anne Marie Gulovsdatter

Harald Moen
 Del

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne finne foreldrene til min tipp-tipp-tippoldemor Anne Marie Gulovsdatter, født i Mandal eller Halse (nå en del av Mandal) i 1762 eller 1763. Litt hjelpesløse søk i ulike registre har ikke ført frem. En kilde på nettet (ancestry.com) skriver at foreldrene er Gulov Gulovsen (1736-77)  og Helene Friedrichsdatter Halse (1739-77). Andre skriver at Helene og Gulov har sønnen Jacob, og ikke noen datter som heter Anne Marie. 

Anne Marie var gift med Tolli Andorsen.

Jeg skulle veldig gjerne få sikker kunnskap om Anne Maries foreldre, men med min begrensede slektforskingskunnskap har det altså stoppet opp. Noen som kan hjelpe meg på vei her?

På forhånd takk!

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

8. søndag etter treenighet (1.8.) 1762 er døpt Anna Maria, datter av Gulu Gulusøn og Hellena Fridrichsdatter

Venstre side

Vest-Agder fylke, Halse, Mandal i Holum, Ministerialbok nr. A 3 (1748-1794), Kronologisk liste 1762, Side 44-45
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070612650047

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt vanskelig med så mange måter å skrive navn på! Er det mulig å verifisere at denne Anna Maria er den samme som ble gift med Tolli Andorsen (og altså er mine forfedre)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Her er Anne Marie i 1801

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058337000503

Noe variasjon i navn er å forvente, så at Anna Maria Gulusdatter kalles Anne Marie Guluvsdatter er knapt noe grunnlag for å anta at dette kunne være to ulike personer.

De har også en datter ved navn Helene, som peker på mormoren etter datidens oppkallingstradisjoner.

Det står i transkripsjonen av folketellingen (ikke i originalen) at de har en datter, Guluv Tollisdatter, men dette må være en sønn. Originalen oppgir bare fornavn og ikke kjønn.

Ved Gulows dåp 3.7.1791 er Jacob Gulowsen fadder

Vest-Agder fylke, Halse, Mandal i Holum, Ministerialbok nr. A 3 (1748-1794), Kronologisk liste 1791, Side 322-323
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070612650187

Helt sikker bli man aldri, men man må veie opplysningene du har for at det er samme person mot opplysningene som taler mot. Så langt har jeg ikke sett noen opplysninger som taler mot eller spor av noen annen person med navn Ann* Mar* Gul* med andre familieforbindelser.

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.