Gå til innhold
Arkivverket

Skjøte fra 1863

Nora Wareberg
 Del

Recommended Posts

Hei! Jeg trenger hjelp til å få transkribert hva som står i Skjøte fra 1863 mellom Kong Oscarsgate 27 og Bergen Kathedralskole. Her er linken til siden det gjelder Tinglysingsmateriale: Byfogd og Byskriver i Bergen, AV/SAB-A-3401/03/03Ba/L0041a: Pantebok nr. II.B.a.41a, 1861-1869, s. 373 - Skanna arkiver - Arkivverket . Om ikke mulig, er det nok med å transkribere fra panteregisteret, "Skjøde". Her er link til panteregister: Tinglysingsmateriale: Byfogd og Byskriver i Bergen, AV/SAB-A-3401/03/03AdC/L0008: Panteregister nr. A.d.C.8, 1823-1896, s. 199 - Skanna arkiver - Arkivverket. På forhånd Tusen Takk Mvh Nora Wareberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Nora

Vel møtt i Forumet!

Det er en underlig ‹parentes› i begynnelsen av dokumentet (til venstre) underskrevet av John Grieg. Det handler muligens om hvilke standardpapirer (stemplete) som er brukt. Hvis du trenger det kan jeg forsøke å tyde den også, men den ser ikke ut til å ha noe direkte med selve transaksjonen å gjøre.

Vel, her kommer selve innførselen:

01 5 Thinglyst: Skjøde. - Jeg underskrevne Stadsfysicus Ole Bornemann Hei- 

02 berg tilstaaer og vitterlig- 

03 gjør at, da der imellem mig og 

04 Forstanderskabet for Bergens Kathe- 

05 dralskole under 23de Juli d: A:  er op- 

06 rettet en Kjøbekontrakt angaaende 

07 Salget af den mig tilhørende Eiendom No 

08 53 i 17de Rode her i Staden paa følgende 

09 Betingelser: “1, Eiendommen med 

10 Tilliggenderhvorved jeg ifølge Skjøde og Adkomstbreve har eiet den. - Den kan af 

11 Kjøberen tiltrædes ved Paaske Flyttetid 1864, men staar fra den TidKjøbet er approberet, 

12 for Kjøberens Regning og Risico i alle tænkelige Tilfælde. - 2, Kjøbesumm erlægges ved Skjø- 

13 dets Overleverelse 6000Spd: skriver sex Tusinde Speciedaler – som utredes paa den Maa- 

14 de, at Kjøberen overtager og tilsvarer den paa Eiendommen hvilende Pantegjeld til 

15 St: Jørgens Hospital, stor 2400Spd, og kontant udbetales mig Resten. - 3, Af Omkostnin- 

16 gerne ved Stempletpapir til Skjødet og dets Thinglæsning udreder jeg den ene Halv- 

17 part, og Kjøberen den anden. - Samtlige til Paaske Flyttedag forfaldende Skatter og 

18 andre onera betales af migligesom jeg ogsaa betaler Renterne af Pantegjelden indtil 

19 Paaske Flyttedag 1864, hvorimod alle senere forfaldne Skatter og Renter udredes af 

20 Kjøberen.” - og da det ved Kgl: Resolution af 16 September d: A: naadigst er bifaldt, at  

21 Skolen afkjøber mig Eiendommen paa de ovenanførte Vilkaarsaa overdrager og 

22 skjøder jeg herved til Bergens Kathedralskole min ovenmeldte Eiendom No 53 i 17de 

23 Rode med Tilliggender for en Kjøbesum af 6000Spd, skriver sex Tusinde Speciedaler, 

24 og, da denne Kjøbesum er mig betalt derved, at Skolen overtager og udreder den 

25 paa Eiendommen hvilende Pantegjeld til St: Jørgens Hospital af Beløb 2400Spd, og 

26 at Resten er til mig Kontant erlagtsaa skal bemeldte Eiendom med Tilliggender heref- 

27 ter følge og tilhøre Bergens Kathedralskole som dens retmæssige Eiendom, med de Ret- 

28 tigheder og Forpligtelserhvormed jeg ifølge Skjøde af 12 November 1847, thinglæst d 16de 

29 f: M: har eiet den, hvorfor jeg er og forbliver Skolens Hjemmelsmand efter Loven. - 

30 I Grundleie svares af Eiendommen aarlig til Manufakturhuset eller nu 

31 Bergens Commune 72s, til de Søfarendes Fattighus 36s og af Haugegrunden til By- 

32 kassen 1Spd: 24s, samt ifølge Resolution af 11 Novbr: 1812 til samme Casse 30s. - 

33 Dets til Bekræftelse haver jeg dette Skjøde i underskrevne Vitterlighedsvidners 

34 Overvær undertegnet og paaseglet. - Bergen d 30te November 1863. O: Heiberg ( L : S : ) 

35 Til Vitterlighed J: Geelmuyden. Henrichsen.  

Mvh 

Lenke til kommentar
Del på andre sider