Gå til innhold
Arkivverket

Raphael Lunds Copibog

Ronny Grønning Spaans
 Del

Recommended Posts

Eg er på jakt etter ei kjelde som Det kongelege biblioteket i København ikkje finn i arkiva sine. Kan det ha vorte overført til Noreg?

Et register over Mag. Raphael Lunds Copibog. Prost og Sognepræst i Skogn.
Det kgl. Bibli. Thott Saml. 2095, 4

Også oppgjeven som:
Jeg ser av en annen kilde ("Throndhjems Stifts geistlige Historie : fra Reformationen til 1814", Daae, Ludvig, 1863) at referansen heter noe annet:
"Indhereds Provstis Kopibog, Thott 4, 2095"

Beste h
Ronny Spaans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk i Arkivportalen på "Raphael Lund" leder til Prost Raphael Lunds prostekopibok i arkivet RA-EA-5944 - Fra DRA 1996 Håndskriftsamlingenhttps://www.arkivportalen.no/entity/935d70df-3243-47a5-ad0c-d1444e1939b5

Det må vel nesten være samme kilde som du etterspør, men den er altså overført fra DRA (i 1996) og ikke fra Thottske samling i KB. Kanskje den har vært gjenstand for intern overføring i Danmark på et tidligere tidspunkt, eller kanskje kopiboka finnes i flere eksemplarer? Det er litt pussig, dersom KB ikke har oversikt over folio objekter i Thottske samling som har blitt overført til andre arkiv eller samlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega har undersøkt den nevnte Prost Raphael Lunds prostekopibok i arkivet RA-EA-5944 - Fra DRA 1996 Håndskriftsamlingen.

På innerpermen er det markert Thott 4o 2095, så det er ingen tvil om den etterspurte kilden er riktig identifisert. 4o står for kvarto, også kalt kvartformat, jf. https://no.wikipedia.org/wiki/Kvartformat.

Min kollega bemerker at DRAs håndskriftsamling synes å bestå av objekter som er samlet inn fra flere hold. Kopiboka må ha kommet til DRA fra KB etter Ludvig Daaes tid, men antakelig for ganske lenge siden, siden KB tydeligvis ikke hadde oversikt over hvor kopiboka hadde tatt veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian Hunskaar,

Tusen takk for snøgt og informativt svar!

Då er det tydelegvis lenge sidan Raphael Lunds kopibok kom til Noreg. Eg skal tinge verket og kjem og kikar på det no i april. Verket er vel ikkje digitalisert?

Ein annan ting, om eg kan spørja om det her. Har arkivverket handskrift etter biskop (i Trondheim) Erik Eriksen Pontoppidan 1616-1678? Eventuelt trykte bøker av han, om Arkivverket òg har eit arkiv av prenta bøker.

Tusen takk for hjelpa!

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ronny Grønning Spaans skrev:

Då er det tydelegvis lenge sidan Raphael Lunds kopibok kom til Noreg.

I 1996.

Verket er vel ikkje digitalisert?

Nei. Arkivet RA-EA-5944 - Fra DRA 1996 Håndskriftsamlingen er ikke et valgbart arkiv i arkivsøket i Digitalarkivet, og det betyr at ingenting fra arkivet er digitalisert: https://media.digitalarkivet.no/db/browse

Har arkivverket handskrift etter biskop (i Trondheim) Erik Eriksen Pontoppidan 1616-1678? Eventuelt trykte bøker av han, om Arkivverket òg har eit arkiv av prenta bøker.

Du kan selv gjennomgå treffene man får ved søk på Pontoppidan i Arkivportalen, men det ser ikke ut til Arkivverket har noe håndskrift som er registrert med hans navn: https://www.arkivportalen.no/search/2?text=Pontoppidan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Kristian,

Takk for info om Pontoppidan!

Eg kjem innom handskriftsamlinga ein dag!

h

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider