Gå til innhold
Arkivverket

Min fars halvsyster

AndersLindhe
 Del

Recommended Posts

Jag söker efter min fars halvsyster där mamman till halvsystern förmodligen träffade min farfar i Boden med omnejd runt 1906-1916. Den enda ledtråd vi har är ett telegram till min farfar på hans 50-årsdag 1930. Telegrammet var från Carla och Anna i Narvik. Vet inte vem som är mamman och vem som är flickan. Vi tror att mamman är norska men ej säkra på det.

Inser att en säker källa är folketellingen från 1930 men den verkar inte vara tillgänglig förrän 2030. 

Jag har sökt i kyrkböckerna i sverige efter ett barn vid namn Carla eller Anna som är född under den aktuella tiden i Boden. Ej hittat något än. 

Finns det någon av mina norska vänner som kan hjälpa mig på vägen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikker mange villige hjelpere her på digitalarkivet, men sjansen for å at noen skal lykkes betinger nok at du gir oss noen flere opplysninger om din farfar - hva het han, når og hvor var han født osv.

Du sier heller ikke noe om hva som står i telegrammet fra Narvik - hva er holdepunktet for at avsenderne var mor og datter?

Det var ved folketellingen 1920 bare en husstand i Narvik som hadde både en Carla og en Anna. Disse to var godt voksne, ugifte damer som var offiserer i Frelsesarmeen:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01074236006583

Helt sikkert ikke den mor og datter du søker, men det kan jo ha vært andre forbindelser?

Eller det har vært andre husstander i 1930...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kan det være denne? Karla født 1911-05-23 til Karl Wilhelm Linde fra Boden i Sverige og Anna Nessø:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000043468532

Her i FT1920 med mor og stefar:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01074292003680

Hun ble gift med Trygve Hadsel i Narvik:

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000007499968

Endret av Carl Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack så väldigt mycket Grethe!!

Om det bara finns en Carla i adressboken 1930 så är det hon som är barnet och mamman heter Anna. Jag får söka igenom alla Anna i telefonboken och se om någon verkar vara intressant. 

Finns det adressböcker för de kommande åre dvs 1931-1950? Då kanske flickan Carla har vuxit upp och fått egen adress.

Jag har plockat ut alla Anna (22st) nu i Narvik och får söka vidare på dessa tänker jag. Kanske var någon av dessa skrivna i Boden 1910 (svenska folkräkningen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Carl Nilsen Du har nog hittat min pappas halvsyster Carla. Tack så hjärtligt för hjälpen. Ska titta vidare på det här nu 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Funnet på MyHeritage, Carla døde 10. april 1965 i Stockholm. Hun er gravlagt sammen med moren, Anna Elfrida død 1955 og stefaren Nils Hugo Hellström død 1964. 

Navn Carla Marie Ivana Hadsel

Født 23. mai 1911
Død 10. apr 1965
Begravelse 7. mai 1965

Bromma kyrkogård, Stockholm, Sverige
Blokk DK
Gravnummer 281
Endret av Lars Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Sveriges Dødbok

19110523-070

Hadsel f. Hellström, Carla Marie Ivarsa

På Församlingen

Död 10/4 1965.

Kyrkobokförd i Bromma, Stockholms stad (Uppland).

Född 23/5 1911 i Norge.

Frånskild kvinna (23/8 1943).
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2020:
Bromma, Stockholms kn (Stockholms län, Uppland)

Källor:
1960, DB, DOR 65, SvBef 1950

Post-ID:
SDB7_03021994

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18880801-068

Hellström f. Nässö, Anna Elfrida

Kvarnbacksvägen 85

Död 9/1 1955.

Kyrkobokförd i Bromma, Stockholms stad (Uppland).

Född 1/8 1888 (ingen uppgift om födelseort)

Gift kvinna (21/6 1915).
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2020:
Bromma, Stockholms kn (Stockholms län, Uppland)

Källor:
1960, DB, DOR 52-60, SvBef 1950, SvBe1950

Post-ID:
SDB7_00943226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu när jag har hittat min halvfaster som hette Carla Marie Ivana Nessö/Hellström/Hadsel (Nessö vid födelse, Hellström via mammans man, Hadsel som gift) så försöker jag hitta mer information kring henne. Jag har hittat att hon dog i Bromma i Stockholm där hon ligger begravd. 

Carla hade en halvsyster som hette Ruth Hellström. Carlas mamma  hette Anna Elfrida Hellström och styvpappan Hugo Hellström. Båda verkar även de ligga begravda i Bromma i Stockholm.

Det jag inte kan finna är om hon fick några barn med Trygve Kristian Bölgen Hadsel som hon gifte sig med 1932. Frågar även här efter hjälp från mina torska vänner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan någon eventuellt hitta om Carla och Trygve Kristian Bölgen Hadsel fick några barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygve Kristian Bølgen Hadsel giftet seg på ny i 1948 med Signe Falch. Han døde i 1955, og i dødsannnonsen nevnes kun en sønn John Kristian:

image.png.c396412c2a31b142a5aa4c408ea37972.png

John Kristian døde i 2016 og var født i 1950, så han var vel fra det andre ekteskapet med Signe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2025 den 7.30, AndersLindhe skrev:

Carla hade en halvsyster som hette Ruth Hellström

Expand  

Kandidat gift med Gösta Ekroth, død 23. januar 2003

Navn Ruth Ekroth (født Hellström)
Fødsel
  Norge
Medlemmer innen familien
Foreldre