Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp i forbindelse med flybasen Woodhaven in Fife, Skottland (Newport) under andre verdenskrig. 1942-1945

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Ser hun flyttet til Kolbotn i 1914. Der bodde søsteren Bergljot og hennes mann. Var det der hun fødte?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kommunal FT 1. februar 1913 Oslo, Bjerregårdsgate 18 - https://www.digitalarkivet.no/ef60030678005748

Hun flyttet inn "for sent" i 1912 (etter 1. februar) for å komme med i FT 1912 iflg. Folkeregisterkortet, men hun oppga at hun hadde bodd i Bjerregårdsgate pr. 1. februar 1912 i 1913-tellingen.

Flyttet ut fra Bjerregårdsgate 18 før 1 februar 1914 da hun ikke var reg. på samme adresse i 1914. Utifra Folkeregisterkortet så kan det vel se ut som hun flyttet i januar 1914.

Innflyttet "for sent" til Sverdrupsgate 1 i Oslo i 1916 for å kunne bli med i tellingen foretatt 1. februar.

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da slipper jeg i alle fall å spørre Oslo Byarkiv om når hun kom til Oslo og hvor hun bodde.

Jeg forsøker å se gjennom kirkebøkene i Oslo, men uten hell. Hadde vi bare visst når omtrent dette barnet ble født?

Takk for ny info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Er det noen som vet vilket kirkesogn Pilestredet hørte til rundt 1917?

Iht. Samlagsavstemmingen i Kristiania 1899https://slektogdata.no/nb/lokale-kilder/kilder-i-oslo/samlagsavstemmingen-i-kristiania-1899

så tilhørte nr. 55 (Pilestredet) Trefoldighet (det var også Trefoldighet hun var ført ved gravl.)

"No. 12 til og med 31 samt ulige Side til og med 61 TrefoldighedsKreds"

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune Thorstensen

Dette er sannelig mer spennende enn den kriminalromanen jeg holder på å lese nå! Jeg heier på dere alle!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dessverre ingenting i Trefoldighetskirken heller.

Problemet er jo at vi ikke vet når dette skjedde, og hun flyttet ofte i de årene hun bodde i Oslo.

Så hvor skal man lete.

Jeg får ingen treff som passer om jeg søker i hele Norge mellom 1915-1919 med mor som rolle og etternavn begynner på Magnus*. Heller ikke om jeg bruker Johan* som etternavn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Dersom vi går ut frå at notatet om eit barn stemmer, kan vi også gå ut frå at dette var eit barn som helst ikkje skulle eksistere for tydeleg på papiret. Oppholdet hos systra kan vere eit muleg tidspunkt.

Det er synd at eg ikkje kan dele DNA-leitinga med dokke, for det er minst like spennande. Treffa vi har på Akershus-sida er knytte til ein familie med til dels store barneflokkar, og det er mange aktuelle søner. Men vi er så nær notida at det ikkje er etisk korrekt å gjere det offentleg. 

Det KAN og vere at Akershus er på morssida og at faren er bergensar, men eg vil helst tru det er motsett. Han bør vere fødd i god tid før 1900, tenkjer eg.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
25 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg får ingen treff som passer om jeg søker i hele Norge mellom 1915-1919 med mor som rolle og etternavn begynner på Magnus*. Heller ikke om jeg bruker Johan* som etternavn.

Jeg finner heller ingenting ved søk. Tror nok at hvis det finnes en innførsel et sted så er den ikke transkribert og søkbar, ellers hadde vi funnet den.

Jeg har lett igjennom fødte barn av dissentere i Oslo og Akershus 1912-1920, men jeg fant henne ikke. Det er en fin kilde å lete i hvis man ikke finner et barn. Et godt eksempel er Bjarne Johannes, født utenfor ekteskap 17. jan. 1917. Han ble trolig ikke døpt - i alle fall ikke med det navnet- for jeg finner han ikke.  Grunnen til at han havnet i denne lista var at far var metodist og mor i statskirken.

Statistisk sentralbyrå, Sosiodemografiske emner, Befolkning, Dissentere, nr. 16: Fødte, gifte og døde dissentere 1918 

Arkiv: Statistisk sentralbyrå, Sosiodemografiske emner, Befolkning

Dokumentside, Side 257

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/fb10061804858465

Bjarne.png

Endret av Grete Singstad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Dersom vi går ut frå at notatet om eit barn stemmer, kan vi også gå ut frå at dette var eit barn som helst ikkje skulle eksistere for tydeleg på papiret. Oppholdet hos systra kan vere eit muleg tidspunkt.

Det er synd at eg ikkje kan dele DNA-leitinga med dokke, for det er minst like spennande. Treffa vi har på Akershus-sida er knytte til ein familie med til dels store barneflokkar, og det er mange aktuelle søner. Men vi er så nær notida at det ikkje er etisk korrekt å gjere det offentleg. 

Det KAN og vere at Akershus er på morssida og at faren er bergensar, men eg vil helst tru det er motsett. Han bør vere fødd i god tid før 1900, tenkjer eg.

Dersom det er farssiden som kommer fra Bergen, kan Berthe Olsdtr. fra Svendal i Lindås ikke være innblandet. Hun fikk ingen sønner med Johan Magnus Magnussen. Han fikk flere sønner i  første ekteskap, men kone nr 1, Marie Christina Bogstad var født i Bergen av foreldre Anders Rasmussen Bogstad fra Gloppen og hustru Anne Gjertine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rune Thorstensen skrev:

Dersom det er farssiden som kommer fra Bergen, kan Berthe Olsdtr. fra Svendal i Lindås ikke være innblandet. 

Nei, slik eg ser det no, er det svært få aktuelle kandidatar på Bergens-sida, men eg har arbeidd mykje nok med dette til å vite at det hender ein blir blind på begge augo og ikkje oppdagar ting ein BØR oppdage.

Eg har nettopp funne endå ei stor grein på Akershus-familien, så der er det i alle fall rikeleg med kandidatar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Da har jeg sendt mail til Oslo Kommune med forespørsel om fattigstøttelsen av Nanna Borghild Judith Magnussen og om der er opplysninger som kan hjelpe oss å avsløre dette barnet hun etterlot seg. 

Så får vi bare smøre oss med tålmodighet og håpe på hjelp.

Det er antydet 3 ukers ventetid.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett kan det vere greit å finne ut av dette barnet, men eg har nettopp fått eit innspel om dna i Bergens-slekta som eg må sjå nøyare på. Som eg før har sagt: det kan godt hende vi må snu heilt om undervegs.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergens-tipset førte ikkje til endring i teorien, så vi held framleis fast på vi leitar på rett stad.

Høland-familien veks stadig, og dei som har tid og lyst kan gjerne få vere med på å byggje ut den familien på Geni.  Vår skotske veninne deler bra mykje DNA med to av døtrene til https://www.geni.com/people/Ole-Andersen-Kragtorp/6000000080214567000 og frue, så den ukjende faren er høgst sannsynleg også etterkomar etter dei. Det er eit mål å få stadfesta så mange etterkomarar etter dette paret som råd, men dei er "som havsens sand" så det er ingen liten jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mitt forrige innlegg: All spekulering i namn og personar heretter skal holdast utanfor dette forum. Ta kontakt med meg direkte om de har noko - vi kan må kan hende gje nokon eit nytt halvsysken, og det skal ikkje skje offentleg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider