Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp i forbindelse med flybasen Woodhaven in Fife, Skottland (Newport) under andre verdenskrig. 1942-1945

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Feil - slettet

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det kunne jo tenkes at søsteren (og mannen) hadde tatt til seg barnet.

De hadde en gutt, Skjalg, f. 1917 i Asker ved FT 1920 - https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01073682002844

Men, det ser ut til at han var deres biologiske sønn - #5https://www.digitalarkivet.no/kb20060314020615

Viet (Borgerlig) i 1942 - https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000003586111

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Skjalg var nevøen til Nanna. De fikk forresten også en datter Ingeborg, men det var i 1923.

Mest sannsynlig ble barnet til Nanna, satt bort. Hun var enslig og hadde nok vanskelig for å forsørge både seg og barnet. Dersom barnet befant seg i Drøbak, kan det være der barnet ble født. Mye tyder på at det var et sted der for ugifte mødre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter nokre timar med DNA-treffa til vår veninne er eg (som takkar for rosande beskrivelse frå Rune) - temmeleg sikker på at Nanna må vere mor til flygaren. Det er mange gode treff på denne sida (hei, Hans, eg har studert deg også) - og alt snevrar seg inn til henne.

Så er då spørsmålet kven som er far til guten, og då er det heilt sikkert at vi skal til Austlandet, med mange treff i Akershus. (Var Drøbak ein av dei stadane der kvinner kunne kome og føde i diskresjon?)  Eg har isolert EIT par som må vere forfedre til den aktuelle barnefaren, men det er dessverre ikkje like mange testar her som på Bergens-sida.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg legg ut lenke til paret som eg er sikker på så langt;  Geni - Ole Andersen Kragtorp (1806-1869)  med frue.  Det er litt betenkjeleg å opne opp for diskusjon om dette her, for brått er vi framme i noko nolevande, og dette er ikkje staden vi skal lansere ny familie for folk. Men om nokon har lyst til å hjelpe meg i puslespelet, vil eg setje pris på om de tek kontakt på ei melding her, eller på epost aasersether krøllalfa gmail.com  Gjerne lokalkunnskap!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase og takk for svært god hjelp, både med denne saken og tidligere. Det er en hjelp jeg setter stor pris på.

Du har rett i at det er risikabelt å starte en slik diskusjon her. Jeg antar at det du ønsker er at vi skal prøve å følge etterkommerne til dette paret i håp om å finne den ukjente barnefaren?

Jeg skal se hva jeg kan bidra med og sender det jeg finner på mail til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har testar etter to døtre: Anne Kristine og Oleane.  Det ser ut til å vere Anne Kristine-greina som er næraste, men kan ikkje seie 100 pst sikkert. Det eg er på jakt etter, er søner fødde 1890 +/-  

Men som sagt: skriv ikkje meir her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2025 den 16.47, Egil Johannessen skrev:

Siden Fattigvesenet betalte for gravleggelsen så har hun kanskje også mottat støtte ifb. med sykdom/barnefødsel? Hjemstavnsregistre/protokoller i Oslo går imidlertid bare frem til 1916 - LENKE 

Lenke også til Oslo Byarkiv "Om Fattigvesenet" - https://www.oslo.kommune.no/OBA/faktaark/f_fattigvesen.asp#oversikt

Det er nevnt to navn fra Fattigvesenet ifb. med hennes død: Forstander Thauland?? i KB og Kristiansen (Kristensen?), 12. Kontor? i DFP.

Du kan sende en e-post til Byarkivet i Oslo og forespørre - https://www.oslo.kommune.no/natur-kultur-og-fritid/byarkivet/byarkivet-og-lesesalen/

Dersom det finnes en protokoll for henne er det absolutt en mulighet at det kan stå noe om dette barnet.

Expand  

Familien har i hvert fall mottatt støtte fra Fattigvesenet i Bergen etter farens død

https://www.digitalarkivet.no/view/51/pc00000000072585

https://www.digitalarkivet.no/db50002313400296

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på dødsmeldingen som sa at hun etterlot seg et barn i Drøbak. Det vil jeg tolke slik at hun på det tidspunktet ikke hadde bort adoptert barnet, men at det kanskje var i fosterhjem. Hadde barnet vært fjernet ved fødselen, ville vel det ikke ha vært nevnt i hennes dødsmelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vore ein del oppslag i media siste tida om desse stadane ute i distriktet der kvinner kunne føde "bortgøymt". Er det nokon som veit noko om Drøbak i denne samanhengen? I eit av oppslaga fekk eg inntrykk at det kunne vere dårleg med protokoll-føring slike stader. 

Vi er også heilt i grenselandet for lovregulert adopsjon her, og det finst kjende døme på at eit par berre møter til dåp med eit barn som dei oppgjev er deira ektefødde, men som ikkje er det. For å skjule ein ungdomsgraviditet kunne ei ung nok mormor gå med pute på magen til den bortreiste dottera nedkom - eller liknande. Det var ikkje systematisk kontroll av gravide på den tida, så ein kunne tillate seg mykje som ikkje ville gått i dag.

Barnet til Nanna er ein sannsynleg kandidat til å vere mor til flygaren, men vi kan ikkje seie 100 %.  Men det vi KAN seie sikkert, er at den andre forelderen hans må ha tilknyting til Hølands-området i Akershus, på grunn av den opphopinga av dna-treff der. Men desse treffa er litt fjernare, og konklusjonane blir dermed usikrare.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2025 den 5.55, Rune Thorstensen skrev:

Jeg tenker på dødsmeldingen som sa at hun etterlot seg et barn i Drøbak. Det vil jeg tolke slik at hun på det tidspunktet ikke hadde bort adoptert barnet, men at det kanskje var i fosterhjem. Hadde barnet vært fjernet ved fødselen, ville vel det ikke ha vært nevnt i hennes dødsmelding?

Expand  

Vi må sjå dette i samanheng med gjeldande adopsjons-lovverk. Les td her - Historisk utvikling av adopsjonsloven - Adopterte

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
  På 4.4.2025 den 12.49, Egil Johannessen skrev:
Expand  

Kva gjer denne opplysninga i merknadsfeltet ved Nanna sin død?

REDIGERT: Han er forstander for fattigvesenet, og skal gjerne varslast om dødsfallet, sidan dei må koste gravferda. 

001 Ole Jakob Thauland - 05 - 0040 Waldemar Thranes gate 57 - 526 Waldemar Thranes gate - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1920 for 0301 Kristiania kjøpstad - Digitalarkivet

image.png.233a3150445107ee32e934a89a932881.png

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2025 den 20.05, Rune Thorstensen skrev:

Morty kan også være et kallenavn for f eks Martin.

Expand  

Siden militære personer helst bruker etternavn kan jo kallenavnet være basert på et etternavn, f.eks. Martinsen.

Vi fløy Catalina

Martinsen.png

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i denne posten: Jeg ville forsøkt å kontakte Byarkivet i Oslo.

Dødsfallet til Nanna var anmeldt av forstander Kristiansen (Kristensen?) - #791https://www.digitalarkivet.no/sk20090515351147

Da er det svært sannsynlig at det var denne forstanderen som også oppga opplysningen om at hun "skal efterl. sig et umynd. barn i Drøbak". Nå er jo denne opplysningen "litt diffus" - det kan virke som fattigvesenet i Oslo ikke hadde detaljerte opplysninger om dette, eller "med vilje" holdt tilbake opplysninger? Uansett, det er verdt et forsøk å undersøke om det finnes mer utfyllende opplysninger i fattigvesenets protokoller.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2025 den 17.42, Egil Johannessen skrev:

Som jeg skrev i denne posten: Jeg ville forsøkt å kontakte Byarkivet i Oslo.

Dødsfallet til Nanna var anmeldt av forstander Kristiansen (Kristensen?) - #791https://www.digitalarkivet.no/sk20090515351147

Da er det svært sannsynlig at det var denne forstanderen som også oppga opplysningen om at hun "skal efterl. sig et umynd. barn i Drøbak". Nå er jo denne opplysningen "litt diffus" - det kan virke som fattigvesenet i Oslo ikke hadde detaljerte opplysninger om dette, eller "med vilje" holdt tilbake opplysninger? Uansett, det er verdt et forsøk å undersøke om det finnes mer utfyllende opplysninger i fattigvesenets protokoller.

Expand  

Jeg har registrert forslaget ditt Egil og har planlagt å ta kontakt på mandag. Så får vi se om de har noen opplysninger og om de i så fall er villig til å dele den informasjonen med meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Et eller annet sted i denne lista finnes hans navn, her er de heldigvis registrert med fornavn:

Dokumenter: Personellfortegnelse pr 01 06 1945 - Luftforsvaret

Her er fornavnene på de tre Martinsen nevnt over (skvadron 333):

mart2.png

Endret av Grete Singstad
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor gamle var dei som dreiv i denne bransjen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

59 stk med fornavn Martin:

Søkeresultat

krig.png

PS: I Scramble Databasen er det mange søkemuligheter: Fødested, fødselsår, tjeneste, tjenestested. Så det bør være mulig å finne en god kandidat.

Endret av Grete Singstad
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjer det litt av vært. Jeg setter stor pris på alle bidragene.

Toppetasjen min er en smule tåkete for tiden, så jeg har ikke veldig mye å bidra med.

Jeg ser at man er opptatt av navnet Martin. Det kan selvsagt være et godt utgangspunkt med tanke på at vedkommende hadde tilnavnet Morty. Men det kan selvsagt også ha vært Morten, og gjerne andre navn også.

Skulle jeg snuble over noe håndfast skal jeg selvsagt legge det ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Som eg har nemnt før, har vi ein god del dna-spor å gå etter på både farssida og morssida til den ukjende faren. Vi kan ikkje seie 100% sikkert kva som er kva, men det er i alle fall to separate familiar innblanda: Ein i Bergen og ein i Akershus. 

Dna-diskusjonen kan ikkje gå her, så eg vil oppfordre dei som har lyst til å hjelpe meg å tenkje klart, til å sende meg ein epost på adressa aasersether krøll gmail.com - så kan vi samarbeide der.

Interesserte etterslektsleitarar utan dna-kompetanse er også velkomne.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet vilket kirkesogn Pilestredet hørte til rundt 1917?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2025 den 15.39, Rune Thorstensen skrev:

Er det noen som vet vilket kirkesogn Pilestredet hørte til rundt 1917?

Expand  

Tror det er Fagerborg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider