Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Johannesson Bratland (Fana, Hordaland) f ca 1685- død på Herland, Haus, Hordaland 1751. Fra Wichne i Øster! Hvor er det?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Jeg har problemer med å finne ut hvor denne Johannes kom fra, og dermed hvem som var hans foreldre.

Han giftet seg i 1705 i Haus med Brite Gregoriusdtr. Herland  ca 1676-175 og paret slo seg ned  på Herland.

Ved vielsen står han oppført med Bratland som går. Og det antar jeg er Bratland iFana.

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000217316

Jeg antar det ham jeg finner som tjener på Øvre Bratland i 1701, trolig med litt feil alder.

https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000004675577

Der står det at han var fra Wichne i Øster?  Hvor finner jeg dette stedet?

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Rune Thorstensen changed the title to Johannes Johannesson Bratland (Fana, Hordaland) f ca 1685- død på Herland, Haus, Hordaland 1751. Fra Wichne i Øster! Hvor er det?

Hei Rune.
Kan det være Vikane i A(Ø)sterheim? Var anex under Lindås. Kan BB for området gi en pekepinn?

mvh Ottar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg sjekke ut Ottar. Jeg tenkte faktisk på om det kunne være Austrheim/Østerheim.

Mange takk for innspillet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å se deg tilbake Rune. Håper det går bra.

mvh Ottar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2025 den 12.44, Ottar Eliassen skrev:

Fint å se deg tilbake Rune. Håper det går bra.

mvh Ottar.

Expand  

Det går litt opp og ned, noen bra og noen mindre bra dager. Men jeg biter meg fast i bordkanten og her blir jeg værende 🙂

Dessverre er ikke toppetasjen alltid like samarbeidsvillig, så jeg må nok spørre oftere om hjelp nå enn tidligere.

Så nettopp i Austrheim bind 1 på Vikane/Wichne. Men fant ingen passende Johannes som far. Leter videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2025 den 12.57, Ivar Moe skrev:

Jeg tror det menes dagens Vikne på Oster(øy)

Expand  

I bygdeboken for Haus står det under merknader på Vikne at det var en Johannes Wikno som tjente på Øvre Bratland, og så har man skrevet med spørsmålstegn om han hører til på Vikne nr.61. Men der er det ingen Johannes nevnt som kunne være far. Og "min" Johannes er nevnt med etternavnet Johans/Johannes. både i 1701 og 1705 ved vielsen og ved sin død. Så det må være ren gjetning fra forfatteren av de gamle Haus bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
  På 9.4.2025 den 10.24, Rune Thorstensen skrev:

Jeg antar det ham jeg finner som tjener på Øvre Bratland i 1701, trolig med litt feil alder.

https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000004675577

Der står det at han var fra Wichne i Øster?

Expand  

For å pirke litt så står det "Föd paa Vichnöe i Oster".

Hordaland, Sogn og Fjordane fylke, Nordhordland og Voss, Manntall nr. 7 (1701-1701), Protokollside, Side 56-57
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10051010272038

Finner tre andre som var født på Oster i manntallet:

Søk i manntall - Digitalarkivet

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegget Grete. Du får selvsagt pirke så mye du vil. Jeg bare refererte til det som sto i lenken i innlegget mitt.

Men uansett hvordan det skal staves/leses , har jeg ikke kommet videre og spørsmålene mine er uforandret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke ment som kritikk, men som hjelp. Det ser ut som Ivar har rett - han bør være fra Vikne på Osterøy. Om han ikke var født der, har han bodd der før han kom til Øvre Brattland. Det gjør letingen litt enklere i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet det ikke som kritikk, og om man sjekker bygdeboka så ser man at navnet har. vært skrevet på mange ulike måter.

Og som du skriver er det ingen garanti for at han var født der. 
Men bygdeboka har ikke klart å plassere noen Johannes der i passende tid som kunne ha vært hans far. Så jeg er fortsatt like langt fra å finne svarene jeg søker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk til Lars for fint innspill.

Jeg har sett litt nærmere på bygdebøkene for Haus og Vaksdal. Finner ingen link til Anders Paulsson som var sønn av Paul Michelson Romslo f. ca 1610.

Dordi Andersdtr. var angivelig fra Stanghelle, men jeg finner ikke henne nevnt der. Der er en passende Anders Nilsson som kunne vært hennes far f. 1657, uvisst hvem han var gift med. Denne Anders hadde en bror Johannes f. ca 1652 som i alder kunne ha passet som far til Johannes Johannesson på Øvre Bratland.

Dessverre hadde ikke bygdeboka for Vaksdal flere opplysninger om Johannes Nilsson.

Men tanken på at Johannes var i tjeneste hos en slektning er ikke dum. 

Det er antydet at Dordi kan ha vært datter til forrige bruker på Øvre Bratland, Anders Simonsson Øvstebø. Han hadde bodd tidligere på Stanghelle.

Men på Øvstebø står det bare at Anders Simonsen bodde en tid på Øvre Bratland. Han var imidlertid sønn av Simon Nilsson på Øvstebø 1621-1705

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider