Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av ny merknad i konfirmasjonsprotokoll fra Tveit i Kristiansand

Arne Reidar Jullum
 Del

Recommended Posts

Hei!

Trenger hjelp til å tyde enda en merknad i konfirmasjonsprotokoll fra Tveit i Kristiansand.

Håper på like god hjelp som jeg fikk til en merknad for litt siden.

Fra Ministerialboken:

image.thumb.png.cbb1c671c8f11ce24967ebc2e7bc419e.png

https://www.digitalarkivet.no/kb20060102030274

Fra klokkerboken:

image.thumb.png.0c7c8936eebe13a17eb944061a56a3fe.png

https://www.digitalarkivet.no/kb20060102030828

Jeg klarer noen ord, men ikke alt så jeg håper på hjelp fra dere som klarer å lese hele teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KLOK:

Meget tarvelig udvistes af Naturen

sygelig og usel baade Inden og ud-

enad Læsng. har gaaet 2 Somere i

Haab om at han vilde blive bedre.

MINI:

Nesten det samme, men på slutten synes jeg det står: […] og et Haab om at han bliver bedre. Dog usikker på et [ei?].

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten er det bedre å poste denneslags spørsmål i tydeforumet. Der er det større sjanse for flere ‹meninger› – altså at flere kan se på teksten(e) og prøve tyde.

Bare et tips 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Forresten er det bedre å poste denneslags spørsmål i tydeforumet. Der er det større sjanse for flere ‹meninger› – altså at flere kan se på teksten(e) og prøve tyde.

Bare et tips 🙂

Mvh

Tusen takk for hjelpen. Jeg klarer å teksten når jeg får en fasit som denne, men jeg klarer kun noen ord her og der når jeg skal prøve uten noe hjelp. Så jeg er veldig takknemlig for denne hjelpen.

Nå er det vel ikke så viktig å ha med karakterer og merknader, men jeg ønsker å ha de med ved transkriberingen da det dukker opp en del slike ting som sikkert kan være av interesse for de som har disse personene som sine aner.

Så atter en gang takk for hjelpen. Om det dukker opp flere slike merknader, så skal jeg følge ditt råd å legge forespørsel om hjelp under fanen "Hjelp til skrifttyding"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider