Gå til innhold
Arkivverket

Hvor er Oldemor begravet?

Kai Ståle Ødegård
 Del

Recommended Posts

Hei,

Min Oldemor Signy Nilsdatter Skogen (1880-1951), døde så vidt jeg har funnet ut 7. Aug 1951 i Sirdal, Vest-Agder, Norge.

Den delen av slekten hadde da begynt å flytte nordover mot Oslo regionen, og ingen gjenlevende vet i dag hvor hun ble begravet.

Noen som kan hjelpe?

Ha en finfin Påske.

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2025 den 11.16, Kai Ståle Ødegård skrev:

Hei Rune, takker (klar over dette), men vet enda ikke hvor (og når) hun ble begravet (fra).

Expand  

Bakke var (i 1951) ei relativt lita kommune i Vest-Agder. Det er vel ikkje grunn til å tru at det var meir enn eitt sokn/ei kyrkje der?

https://no.wikipedia.org/wiki/Bakke_(Vest-Agder)

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/historikk-for-prestegjeld-og-sogn/prestegjeld-og-sogn-i-vest-agder

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
  På 17.4.2025 den 11.22, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Bakke var (i 1951) ei relativt lita kommune i Vest-Agder. Det er vel ikkje grunn til å tru at det var meir enn eitt sokn/ei kyrkje der?

https://no.wikipedia.org/wiki/Bakke_(Vest-Agder)

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/historikk-for-prestegjeld-og-sogn/prestegjeld-og-sogn-i-vest-agder

Expand  

Takker så mye for dette.

Ha en finfin Påske.

Kai

Endret av Kai Ståle Ødegård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje gravstedet er slettet, og at det er derfor man ikke finner det?

• Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2025 den 12.07, Rune Thorstensen skrev:

Kanskje gravstedet er slettet, og at det er derfor man ikke finner det?

Expand  

Ja regner med det.

Håpt det var et eller annet bilde der ute, og bekreftelse på hvilken kirkegård..

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var to kirkegårder i Bakke. Ved Bakke kirke på tettstedet Sira og ved Haughom kapell på Haughom. Ved kommunesammenslåing på 1960-tallet ble Bakke en del av Flekkefjord kommune. Haughom-grenda ble fraskilt og hører nå til Sirdal kommune.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kai Ståle. 

Ett tips kan være og kontakte kirkekontorene for disse to kirkene det er snakk om. 
For noen år siden fikk jeg hjelp av kirkekontoret , for det var en gravplass jeg ikke fant. 
Fikk ett fint svar tilbake med kart over kirkegården, med graven utmerket ( den var slettet )

Ønsker deg lykke til .

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette treffet på "Signy Skoren" i Christianssands Tidende 11.8.1951 er vel trolig din oldemor. Jeg har ikke tilgang til å lese avisen men det har muligens andre? Bostedet ved dødsfallet ser ut til å være Sira (i Bakke): Lenke til Christianssands Tidende 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2025 den 20.44, Jan H. Trelsgård skrev:

Dette treffet på "Signy Skoren" i Christianssands Tidende 11.8.1951 er vel trolig din oldemor. Jeg har ikke tilgang til å lese avisen men det har muligens andre? Bostedet ved dødsfallet ser ut til å være Sira (i Bakke):

Expand  

Det stemmer.  Det er berre ei liste over døde - venteleg innmelde til sorenskrivar/skifterett.

"Signy Skogen, Sira, død 7. augyst, 71 år gl."

I "Vestlandske Tidende", 10.8.1951 ("Dødsfall på Sørlandet"): "7/8 Signy Skogen, Sirdal, 71 år".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2025 den 21.48, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det stemmer.  Det er berre ei liste over døde - venteleg innmelde til sorenskrivar/skifterett.

"Signy Skogen, Sira, død 7. augyst, 71 år gl."

I "Vestlandske Tidende", 10.8.1951 ("Dødsfall på Sørlandet"): "7/8 Signy Skogen, Sirdal, 71 år".

Expand  

Dersom hun var bosatt på Sira ville det normalt være kirkegården ved Bakke kirke som var gravstedet. Om hun i stedet var bosatt i Sirdal ville det ha vært Tonstad. Sirdal kommune var for øvrig delt i Tonstad og Øvre Sirdal kommuner frem til 1960. Sirdal eksisterte derfor ikke som kommunenavn i 1951. For meg virker det derfor mest sannsynlig at bostedet var Sira (og Bakke).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2025 den 22.00, Jan H. Trelsgård skrev:

Dersom hun var bosatt på Sira ville det normalt være kirkegården ved Bakke kirke som var gravstedet. Om hun i stedet var bosatt i Sirdal ville det ha vært Tonstad. Sirdal kommune var for øvrig delt i Tonstad og Øvre Sirdal kommuner frem til 1960. Sirdal eksisterte derfor ikke som kommunenavn i 1951. For meg virker det derfor mest sannsynlig at bostedet var Sira (og Bakke).

Expand  

minner om at

På 17.4.2025 den 10.52, Rune Thorstensen skrev:

Her står det Bakke som bosteds og dødsfalls kommune.

https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000001308657

Expand  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bodde på Skogen gård, i det som var Bakke kommune (senere Sira og Flekkefjord kommune?).

Takker til alle Dere som hjalp til her.

Ha fortsatt god Påske.

🙂

Kai

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider