Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av konfirmantomdømme fra Enebakk 1819

Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg skulle gjerne hatt bekreftet min tolkning av omdømmet som gis om Nils Johannesen på Fredrikstad under Degrum ved konfirmasjonen i Enebakk 1819, samt hjelp til å fylle ut det jeg ikke har klart å lese. Han står oppført med løpenummer 3 nest nederst på venstre oppslag.

Det jeg mener å kunne tyde er som følger: Læser nogenledes i Bog; Catechism: godt; Bibelh: maadelig; Spmbog … … [for i = ??? Men hva menes i så fall med det? Selv om = jo kan være brukt som bindestrek, gir ikke kommentaren mening for meg] godt; nogenlunde Begreb. God Opførsel. Mindre Skolegang. Dreven i Fjor.

Her er en lenke:

Enebakk prestekontor Kirkebøker, AV/SAO-A-10171c/F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. I 5, 1790-1825, s. 505-506
https://www.digitalarkivet.no/kb20061026070698

Vennlig hilsen fra

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tolking av Kunbdskab og Opførsel,: med bl.a. 'Salmebog/Skolebog for i' som et spørsmålstegn

Læser nogenlundes i bog; Catichism: godt; bibelh: maadelig; Salmebog/Skolebog??  for i = godt;  nogenlunde begreb - god Opførsel. mindre Skolegang udskerven i fjor??

Endret av Håvard Hjorteland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet jeg ingenting om, men ser på s. 499b nr.6 at det dreier seg om Spørgsmaalsbog. Ser også på side 507b nr. 5:at. det står Spmbog foran[?] nogl: Slik at «i» kanskje er et kolon som markerer forkortelse? Men betydningen . . .

Hmm. På s. 513b nr. 4 står det Cat. for endeel godt. Kan det være det som er ment? Altså for:[endel] = godt. Foglarna vet – ikke jeg. Dessverre.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Nei, det er ikke alltid så lett å forstå hva fortidens skrivere har ment. Siden jeg ikke alltid klarer å tyde egne kråketær, eller forstår egne forkortelser, skal jeg imidlertid være forsiktig med å kaste sten…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider