Gå til innhold
Arkivverket

Fødde og døpte i Tingvoll m.fl.

Recommended Posts

Jeg har jobbet en del med søking i Tingvoll prestegjeld. Kirkebøkene er transkriberte og søkbare. Og takk for det.

Jeg opplever søkeresultatene noe underlig når jeg søker i Fødde og døpte. Når jeg søker etter barn er de fleste for ikke å si alle treffene  personer med andre roller, f.eks. far, mor og fadder. Svært sjelden  barn.  Jeg aner ikke hvorfor det er blitt slik.
For å finne barna ser det ut til at jeg må søke på patronymet og så sjekke hva dåpsbarnet heter. Svært vanskelig og arbeidskrevende.

Er det en systemfeil ute og går ?

Når jeg søker i fødde og døpte, burde vel barnets navn komme opp som søkeresultat ?

Jeg kan komme tilbake med konkrete eksempler om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkrete eksempler vil nok hjelpe Arkivverket til å hjelpe deg å finne en forklaring/løsning på problemet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det fungerer slik som før søkjer ein f.eks. på barnets namn utan patronym, samt rolle = barn. Fungerer ikkje dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det har ikke blitt lenket til konkrete eksempler her, men jeg tror Torbjørn Igelkjøn er på sporet. I kirkebøkenes dåpslister er dåpsbarna som regel kun oppført med fornavn, og siden prinsippet for transkripsjonene er mest mulig kildetrohet og minst mulig konstruksjon, er dåpsbarna registrert kun med fornavn. Søker man på både fornavn og etternavn/patronym, vil man derfor få null treff.

Hvis man kun velger Tingvoll + rolle = barn, får man > 10000 treff, og man ser at personene kun er registrert med fornavn: https://www.digitalarkivet.no/search/76?rolle=barn&area[]=2776

Søket er dårlig tilrettelagt for søk etter barn med et bestemt fornavn og et bestemt etternavn/patronym. For slike tilfeller er det bedre å bruke det globale personsøket, hvor man kan søke med bipersoner. Her er et søk etter barn med navn Peder, som har far med navn Hans, og som forekommer i kilder knytta til Tingvoll: https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&m[]=1560&firstname=Peder&roles[]=barn&related_first_name=Hans&related_roles[]=far

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider