Gå til innhold
Arkivverket

Ole Lasseson Ytre Trædal ca 1721-1801, Lavik, Sogn og Fjordane var gift med Ingeborg Torsteinsdtr. trolig 1724-1808. Men hvor kom hun fra?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

I følge Ættebok for Lavik side 354 var Ole født på bruk nr.2. Foreldrene var Lasse Olsson Ytre Trædal 1700- ca 1750 og Ingeborg Aslaksdtr. Årnes.

Ole skal ha giftet seg omlag 1748, kanskje i Gulen, men jeg har ikke funnet vielsen.

Men problemet mitt er altså kona Ingeborg Torsteinsdtr.. Hvor kom hun fra og hvem var foreldrene hennes? Og hvor og når ble Ole og Ingeborg gift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge bygdeboka var Ole født omlag 1720 og gift 1748 med Ingeborg. De fikk i følge samme kilde 8 barn mellom 1749 og 1765.

Her er de i 1801, person nr. 008 og 009. Begge var altså i live på det tidspunktet.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058391003748

Det kan se ut som om de skiftet i levende live i 1785. Så det er tilsynelatende samme familie. I følge bygdeboka hadde de barna Brite, Torstein, Lasse, Ole, Aslak, Carl, Sjur og Ingeborg.

Men som jeg skriver i første innlegg, så er det kona Ingeborg Torsteinsdtr. jeg ikke vet hvor kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Mange takk Svehn.

Da bodde hun i alle fall på gården ved vielsen.

Jeg får se om jeg kan finne noe i bygdeboka.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser dessverre ut til at Ingeborg bodde på Trædal ved forlovelse/vielse, men at hun ikke var født der. Jeg har sjekket de nærmeste gårdene også, men finne ingen Torstein der i aktuelt tidsrom. Så da blir det nok vanskelig å fastslå hvor hun var født eller hvem som var foreldrene hennes.

Takker uansett for bidragene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune,

Kan ho ha komme frå Brekke? Eg har dessverre ikkje løysinga på dette... men ser i 'databasen' min at eg har nokre kombinasjoner av Trædal og Indre Hjertholm / Indre Oppedal (kanskje fleire).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gisle.

Ja , alt er jo mulig. Og denne slekten har mange forbindelser både til Indre og Ytre Oppedal. Så jeg skal se nærmere  på gårdene du nevner om det er mulig å finne en passende Torsten der, rent tidsmessig i første omgang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Brekke-bökene b. 2 og 3, kan sjekke de senere i kveld. 🧐

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg har en kandidat som far til "Ingeborg" i såfall uekte födt?. Jeg har sjekket bygdeboken og "Tosten" blev gift i 1728 med "Kari Johannesdtr. Börtnes" bosatt i "Eivindvik".

"Tosten Botelsen" 3 år i manntal 1701 "Nedre Haugland" Tosten Botelsen - Manntallet 1701, nr. 8: Ytre Sogn fogderi og Indre Sogn fogderi - Digitalarkivet

Endret av Svehn Ruskelöv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider