Gå til innhold
Arkivverket

Arkivet etter Den norske enkekasse: RA-S-1675 - Den norske enkekasse

Recommended Posts

Hei

https://www.arkivportalen.no/entity/214fdd78-b1fb-42d2-a841-9dae74dd3027

Jeg har noen spørsmål til dette arkivet. 

Hva var prinsippet for utvalget til avleveringene? Eller, helt konkret: hvor finner jeg opplysninger om pensjoner etter en norskfødt offiser (Hans Brockenhuus von Løvenhielm) som dør i 1788 i Norge og hadde det meste av tjenestetiden i Norge. Hans første kone dør i Norge rett etter vielsen, kone nr 2 dør i København i 1830, det er et skifte etter henne med et pensjonsoppgjør der. Det er ikke mulig å si om kone 2 (Karen født Robsahm) bodde i Norge eller Danmark.

Jeg har pensjonspolisenumrene, men hvor finnes det mer, Riksarkivet i Oslo eller Rigsarkivet i København? Og hvordan finner jeg frem? Jeg ser arkivet er ordnet på journalnumre, men hvordan svarer det til polisenumrene? Ble sakene lagt på dato for opprettelse, dødsdato for mannen eller for enken? 

Polisenumrene er nr 759, opprettet 02.06.1780 og nr  878 opprettet  26.03.1781. Den første kom aldri til utbetaling, den andre med utbetalinger fra 1788 til 1830.

På forhånd takk for hjelpen

Wenche Dorothea Hervig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et lite brukt arkiv, som selv våre mest erfarne arkivarer har hatt liten befatning med, og som visstnok ikke er helt enkelt å finne fram i.

I ei tilleggsavlevering i 2012 fulgte det med et alfabetisk register, som muligens kan være nyttig: https://www.arkivportalen.no/entity/61ac55c1-3fd3-464c-a2f8-946c226f50b0

Et springende punkt er her hva slags arkivmateriale som ble overført fra Danmark til den norske enkekassa, etter at den ble etablert. Vi kan anta at avsluttede saker, samt protokoller og annet arkivmateriale som ikke kunne deles, ble igjen i arkivet til den danske enkekassa, og at det i hovedsak var ikke-avsluttede saker som ble overført til den norske enkekassa. Det er først senere at arkivmaterialet har kommet til Riksarkivet, enten direkte fra enkekassa, eller via etterfølgeren Statens pensjonskasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Da får jeg ta en tur til uken og sjekke registeret. Høres ut til at det blir en tur til København!

mvh

Wenche Dorothea 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider