Gå til innhold
Arkivverket

Tydning av Guttorm Guttormsens konfirmasjon skilde (1845)

Johan Stenslie
 Del

Recommended Posts

Jeg regner med at noen andre kommer til å gjøre en langt bedre jobb.
Kolonnen heter 'Christendoms-kundskab og Flid', men slik jeg leser det har ikke presten alltid ført inn noe større om flid, og heller ingen karakter slik jeg ser andre steder. I stedet tror jeg presten har ført inn opplysninger om det han hørte dem i, som de behersket tilstrekkelig.

Første linje:
Jeg tror det første ordet i kolonnen utfor nr. 3 er 'Forklaring;', og sikter til at de ble hørt i Pontoppidans forklaring til Luthers katekisme.
Så  kommer 'gl Test: ...[?] Moses;' og deretter tror jeg 'Propheterne og i ...[? muligens 'det', hvis jeg har tolket første ord på linje under riktig]'

Andre linje:
'nye ...[? til?] den .........[?]'

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Inger Hohler said:

Jeg regner med at noen andre kommer til å gjøre en langt bedre jobb.
Kolonnen heter 'Christendoms-kundskab og Flid', men slik jeg leser det har ikke presten alltid ført inn noe større om flid, og heller ingen karakter slik jeg ser andre steder. I stedet tror jeg presten har ført inn opplysninger om det han hørte dem i, som de behersket tilstrekkelig.

Første linje:
Jeg tror det første ordet i kolonnen utfor nr. 3 er 'Forklaring;', og sikter til at de ble hørt i Pontoppidans forklaring til Luthers katekisme.
Så  kommer 'gl Test: ...[?] Moses;' og deretter tror jeg 'Propheterne og i ...[? muligens 'det', hvis jeg har tolket første ord på linje under riktig]'

Andre linje:
'nye ...[? til?] den .........[?]'

Tusen takk Inger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.