Tor Ingar Syrstad Skrevet April 25 Del Skrevet April 25 Hei. Etter mange års leting etter min oldemor Hanna Elise Karlsen født 21.08.1854 har jeg med fantastisk hjelp fått framgang i søket etter henne. Det siste og mest spennende kom via lenken " Martinius Kristian er også forsvunnet". Her har jeg via dødsfallsprotokollen etter mora funnet at hun er i Chicago som gift (ikke helt sikkert) med en som heter Parker. Hun står som Elise i protokollen, det var også under navnet Elise Karlsen hun dro fra Oslo den 7. november i 1884 med skipet Hero 2, med Chicago som mål og turen var betalt fra USA. Den eneste jeg vet som er i USA på dette tidspunkt er broren Martinius Kristian som rømte fra et skip Philadelphia i 1879. Jeg sitter jo med mange spørsmål: Hvem er Hr. Parker, hvor gikk hun i land, har hun beholdt Elise som fornavn eller forandret det til litt mer engelskklingende. spørsmål jeg ikke aner hvordan jeg skal få svar på uten god hjelp. Beste hilsen Tor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inger Hohler Skrevet April 25 Del Skrevet April 25 Hero 2 gikk antagelig til Hull, hvor hun måtte skifte skip. https://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=hero1 Quote The Hero served on the Christiania - Christiansand - Hull route till 1881, when she was placed on the Trondheim - Hull route. The route between Trondheim and Hull was maintained by Hero and Tasso as main ships till 1884. In 1884 Hero took the majority of all the passenger from Trondheim, and maintained the route with sporadic help from other steamers of the line. The S/S Hero carried out this service until 1888. Her kan du se råd til en annen som spurte hvordan han skulle finne sin slektnings vei videre fra Hull i 1888: https://www.norwayheritage.com/snitz/topic.asp?TOPIC_ID=189 Det var emigranter som beholdt navnet Elise, men Elsie, Elisabeth er mulige endringer. Hanna eller Hannah er også verdt å sjekke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sven Hjortland Skrevet April 25 Del Skrevet April 25 3 timer siden, Tor Ingar Syrstad skrev: Jeg sitter jo med mange spørsmål: Hvem er Hr. Parker Kandidat? https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MSQM-88B?lang=no Navn Edmund Parker Kjønn Male Alder 35 years Fødselsdato January 1865 Fødested Michigan Sivilstand Married Rase White Years Married 6 Relasjon til husstandens overhode Head Fars fødested Michigan Mors fødested Michigan Type hendelse Census Hendelsesdato 1900 Sted for hendelse Chicago, Cook, Illinois, United States Sted for hendelse (Original) Precinct 24 Chicago city Ward 18, ED 581, Cook, Illinois, United States Husstandens identifikator 149 Linjenummer 49 Arkbokstav A Arknummer 11 Tilknyttet publikasjonsnummer T623 Tilknyttet navn The U.S. National Archives and Records Administration (NARA) Edmund Parkers ektefeller og barn Åpne alle Lizzie Parker Hustru F 41 years Norway Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Ingar Syrstad Skrevet April 25 Forfatter Del Skrevet April 25 Hei Inger. Takk for svar Elise dro jo på et tidspunkt av året da det kanskje ikke var så veldig stor trafikk??? Mener å ha hørt at Wilson line hadde et samarbeid med Dominion Line (usikker) Hvis dette stemmer er s/s Toronto et bra valg (syltynn teori) , den går til Portland ved Boston den 13.11.1884 Men jeg finner ikke noen lister ved Portland. Det går jo skip fra Glasgow også på den tiden, men jeg finner ingen som passer. Det kan virke som hun ikke har brukt Hanna så mye, men ikke godt å si. Beste hilsen Tor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Ingar Syrstad Skrevet April 25 Forfatter Del Skrevet April 25 Hei Sven. Takk for svar. En meget god kandidat, kanskje litt ung, men alder var de litt slurvete med. Navn på barna kommer ikke fram på slike tellinger? Veldig spennende. Beste hilsen Tor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå