Gå til innhold
Arkivverket

Håpløs oppgave??

Tor Ingar Syrstad
 Del

Recommended Posts

Hei.

Etter mange års leting etter min oldemor Hanna Elise Karlsen født 21.08.1854 har jeg med fantastisk hjelp fått framgang i søket etter henne.

Det siste og mest spennende kom via lenken " Martinius Kristian er også forsvunnet".

Her har jeg via dødsfallsprotokollen etter mora funnet at hun er i Chicago som gift (ikke helt sikkert) med en som heter Parker.

Hun står som Elise i protokollen, det var også under navnet Elise Karlsen hun dro fra Oslo den 7. november i 1884 med skipet Hero 2, med Chicago som mål og turen var betalt fra USA.

Den eneste jeg vet som er i USA på dette tidspunkt er broren Martinius Kristian som rømte fra et skip Philadelphia i 1879.

Jeg sitter jo med mange spørsmål: Hvem er Hr. Parker, hvor gikk hun i land, har hun beholdt Elise som fornavn eller forandret det til litt mer engelskklingende.

spørsmål jeg ikke aner hvordan jeg skal få svar på uten god hjelp.

Beste hilsen

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hero 2 gikk antagelig til Hull, hvor hun måtte skifte skip. https://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=hero1

The Hero served on the Christiania - Christiansand - Hull route till 1881, when she was placed on the Trondheim - Hull route. The route between Trondheim and Hull was maintained by Hero and Tasso as main ships till 1884. In 1884 Hero took the majority of all the passenger from Trondheim, and maintained the route with sporadic help from other steamers of the line. The S/S Hero carried out this service until 1888.

Expand  

Her kan du se råd til en annen som spurte hvordan han skulle finne sin slektnings vei videre fra Hull i 1888: https://www.norwayheritage.com/snitz/topic.asp?TOPIC_ID=189

Det var emigranter som beholdt navnet Elise, men Elsie, Elisabeth er mulige endringer. Hanna eller Hannah er også verdt å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2025 den 10.52, Tor Ingar Syrstad skrev:

Jeg sitter jo med mange spørsmål: Hvem er Hr. Parker

Expand  

Kandidat?

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MSQM-88B?lang=no

Navn Edmund Parker
Kjønn Male
Alder 35 years
Fødselsdato January 1865
Fødested Michigan
Sivilstand Married
Rase White
Years Married 6
Relasjon til husstandens overhode Head
Fars fødested Michigan
Mors fødested Michigan
Type hendelse Census
Hendelsesdato 1900
Sted for hendelse Chicago, Cook, Illinois, United States
Sted for hendelse (Original) Precinct 24 Chicago city Ward 18, ED 581, Cook, Illinois, United States
Husstandens identifikator 149
Linjenummer 49
Arkbokstav A
Arknummer 11
Tilknyttet publikasjonsnummer T623
Tilknyttet navn The U.S. National Archives and Records Administration (NARA)

Edmund Parkers ektefeller og barn

Åpne alle
Hustru
F
41 years
Norway
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Inger.

Takk for svar

Elise dro jo på et tidspunkt av året da det kanskje ikke var så veldig stor trafikk???

Mener å ha hørt at Wilson line hadde et samarbeid med Dominion Line (usikker)

Hvis dette stemmer er s/s Toronto et bra valg (syltynn teori) , den går til Portland ved Boston den 13.11.1884

Men jeg finner ikke noen lister ved Portland.

Det går jo skip fra Glasgow også på den tiden, men jeg finner ingen som passer.

Det kan virke som hun ikke har brukt Hanna så mye, men ikke godt å si.

Beste hilsen

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sven.

Takk for svar.

En meget god kandidat, kanskje litt ung, men alder var de litt slurvete med.

Navn på barna kommer ikke fram på slike tellinger?

Veldig spennende.

Beste hilsen 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider