Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Andreas Kjærgaard Stangnes ?

Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

• Aktiv bruker
    •  

Jeg leter etter konfirmasjon på Andreas Didrichsen f i Leickvik , Torsken, ca 18o1- 1805. Han gifter seg første gang 20/9-1831 Tranøy m Ane Marte Nilsdatter.(her benytter presten Andreas Kjærgaard som navn men født på Leickvik) Men for å bli gift, må man være konfirmert. Jeg finner en Andreas Kjærgaard Stangnes konfirmert 1827 18 1/2 år   , men kan ikke forstå at det er samme . Min Andreas er oppvokst på Fruvåg. Ved annet gifte  29/9-1836 står det Andreas Didriksen med far Didrich Kjærgaard, men hans navn er Didrich Echof Jansen.

Det er slektskap mellom Kjærgaard og Echof. Men de prestene...

Noen som har oversikt over Kjærgaardene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn vielsen i 1831, nr 3 

Troms fylke, Dyrøy, Tranøy i Tranøy, Ministerialbok nr. 5 (1829-1844), Viede 1831, Side 195
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070605620393

og 1836, nr 8

Troms fylke, Dyrøy, Tranøy i Tranøy, Ministerialbok nr. 5 (1829-1844), Viede 1836, Side 208
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070605620405

Her er far Diderich Jensen

konfirmasjonen, nr 12

Troms fylke, Tranøy, Dyrøy i Tranøy, Ministerialbok nr. 4 (1820-1829), Konfirmerte 1827, Side 569-570
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050309020872

Han er tjener hos Christoper Nielsen Stangnes og skal være født på gården Altevig  i Sand Sogn. Det må være ved kirken Sandsøya nord for Harstad

Endret av Matthias Kolberg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Begge vielsene gjelder samme person Andreas Didrichsen født på Leikvik. Faren er Didrich Echof Jansen. Hvorfor presten benytter Kiergaard forstår jeg ikke. Men de er i slekt det vet jeg.   Så den konfirmasjonen må være en helt annen person.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakgrunnen for Kjærgaardnavnet kjenner jeg ikke, men det er brukt både ved konfirmasjon og ved første vielse.

Jeg ser at Christopher Nielsen Stangnæs er forlover ved vielse nr 2, altså husfaren der Andreas Kjærgaard bodde da han ble konfirmert, så det meste taler vel for at det bare er én Andreas Didriksen Kjærgaard i området. Alderen spriker en del riktignok. Fra 1799 til 1805, men det er ikke påfallende mye til denne tiden å være.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svaret. Jeg ser at Christopher Nilsen Stangnes står der, men Andreas er ikke født i Altevig i Sand men i Leikvik i Torsken. Så det skurrer litt. Må være en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En plausibel forklaring er at han er født i Altevik og oppvokst i Leikvik. Dåpen er jo ikke registrert i Torsken der det finnes en kirkebok, så han er neppe født der. For Sand/Bjarkøy mangler kirkebok etter 1797.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.  Denne Andreas Duidriksen Stangnes må helt sikkert være en annen.

Kort og greir. 

Didrich Echof Jansen dør i minityfus på Leikvik  1811. Det var stor fattigdom og barnene ble spredt. Andreas Didriksen er ikke med i 1801 tellingen men ble da født etter den. 

Han var  født i Leichvigen i Torsken 1802, men oppfostret i Fruvåg iflg første giftermål 20/9-183l i Tranøy.
Iflg skifte etter moren i 1810 står at han er 5 år og altså født i 1805.

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig oppgitt alder ved konfirmasjon er feil. 
Jeg mener fortsatt mest sannsynlig er at dette må være samme person. Han er trolig født omkring 1803+/-noen år.

At foreldrene dør tidlig forklarer hvorfor han er tjenestegutt på Stangnes før han ble konfirmert. Vanligvis går man i tjeneste først etter konfirmasjonen.

Som foreldreløs er det også større usikkerhet rundt aldersopplysningene.

Kronologien viser bare én Andreas Didriksen Kjærsgaard. Dersom det skulle være to må det redegjøres for hvor det blir av den andre.

Foreliggende fakta passer best med at det bare finnes én.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg en ledetråd som bekrefter din teori om at det er (minst) to Andreas Kjærgaard.

I 1808 døpes det en Andreas Kiergaard i Sand (som nå ligger under Trondenes) nr 4. Dette må være konfirmanten i 1827, men her er far Johan Peter Rasmusen og ikke Didrik Eckhof Jansen

https://www.digitalarkivet.no/kb20070604630403

Men verdt å merke seg er at Kjærgaard er et døpenavn, og tilsynelatende ikke direkte etternavn til foreldrene. Dette kan være tilfellet for Andreas Didriksen også.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Ja dette passer bedre med den jeg fant på Stangnes. Det kan godt være flere Andreas Kjærgård i området, men jeg tror ikke jeg vil bruke mer tid på den saken. Har noen som skal på ferie på Hofsøy til sommeren. Håper de kan ta seg en tur til Valvåg og kan snakke med de som bor på gården der. Mulig det ligger gamle papirer i en skuff 🙂 Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tilslutt nevne at Andreas Didriksen fra Leikvik og Anread Kiergård Andreassen på Stangnes er firmenninger.

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2025 den 10.47, Matthias Kolberg skrev:

Her fant jeg en ledetråd som bekrefter din teori om at det er (minst) to Andreas Kjærgaard.

I 1808 døpes det en Andreas Kiergaard i Sand (som nå ligger under Trondenes) nr 4. Dette må være konfirmanten i 1827, men her er far Johan Peter Rasmusen og ikke Didrik Eckhof Jansen

https://www.digitalarkivet.no/kb20070604630403

Men verdt å merke seg er at Kjærgaard er et døpenavn, og tilsynelatende ikke direkte etternavn til foreldrene. Dette kan være tilfellet for Andreas Didriksen også.

Expand  

Som direkte etterkommer etter Johan Peter Rasmussen kan jeg bekrefte at Kiergaard "bare" er et døpenavn og ikke et slektsnavn. En annen sønn av Johan Peter Rasmussen ble betegnende nok døpt Kristian Hagerup (!) Ravn Johansen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Men jeg har ikke funnet noe konfirmasjon etter min Andreas Didriksen.  Kirkeboka er vel gått tapt.  Men Andreas navnet er vel en oppkalling fra cantor og klokker i Bergen Andreas Eckhoff. f ca 1665 død 1718. Hans datter Catharina Hedvig Andreasdatter Echof g m Jens Andersen Kierumgaard. De hadde 8 barn. Deres første og åttende barn het Anders. En Anders Jensen Kjerumgaard og den andre Anders Echof Kjerumgaard.

Min Anders Didrichsen på Leikvik, kommer fra bror til cantoren ,Anders og het Benoni Eckhoff. Hans sønn Didrich Echof Jansen kom til Leikvik i Torsken.

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg Didrik Echof og kone Maren Pedersdatter i folketelllingen i 1801

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058497000068

Følgende barn er nevnt

Pernille 13 år, født ca 1788
Rebecca 9 år, født ca 1792

Gabriel 7 år f. ca 1794

David 5 år f. ca 1796

Finner også det omtalte skiftet etter mor Maren Pedersdatter fra 1810 her

Troms fylke, Senja i Senja og Tromsø, Skifteutlodningsprotokoll nr. 153 (1810-1817), Skifteprotokollside, Side 30b-31a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081208650033

Bare sønnene er oppgitt med alder,

Gabriel 15 år, født ca 1795

David 6 år, født ca 1804

Anders 5 år, født ca 1805

Peternille og Rebecca uten alder, oppgitt ugift. Jeg finner disse to som kommunikanter i 1810, hhv nr 15 i venstre spalte, venstre side, og nr 9 venstre spalte høyre side, nest øverst.

Troms fylke, Torsken i Berg og Torsken, Klokkerbok nr. 10 (1783-1811), Kommunikanter 1810-1811, Side 195
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070606610163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også skifte etter Peder Jensen Leikvig, Maren Pedersens far, fra 18.juni 1811

Troms fylke, Senja i Senja og Tromsø, Skifteutlodningsprotokoll nr. 153 (1810-1817), Skifteprotokollside, Side 174b-175a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081208650177

Barnebarna er her omtalt som

Gabriel Didriksen, 16 år, født ca 1795,

David 14 år, født ca 1797

Andreas 9 år, født ca 1802

Peternella 19 år, født ca 1792

Rebecca 13 år, født ca 1798

Lenke til kommentar
Del på andre sider