Gå til innhold
Arkivverket

Tyding militærrulle 1769 . 2. Ryfylkske komp. Suldølen Siur Baarsen

Håvard Hjorteland
 Del

Recommended Posts

Hei,

Nr. 53 høyre: https://www.digitalarkivet.no/ru20111014308012

Det første er vel greit:  Siur Baarsen Gunders Moe: | 27 | 5 | tiener Læns Manden i Solledahl    << 'G' i Gunders er dog uten sløyfe, men det må jo være en G?. 

Det under er langt værre, og her setter jeg pris på hjelp. Det eneste jeg tror jeg klarer er vel at han er "casseret formedelst svag?? "  så går skriften i stokk og stein for meg, før det trolig står 'Guttorm Roelsen? No 28 lægd'  > Christen Svensen osv er greit å tyde.

mvh,

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg litt til, med litt bruk av fantasien.... Dette stemmer neppe helt, så kommentarer/andre forslag settes pris på:

casseret formedels Svaghed i Begge hender??

skal være axlebrud?? udj hans stæd Guttorm

Roalsen af No 28. lægd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/28/2025 at 8:22 PM, Håvard Hjorteland said:

'G' i Gunders er dog uten sløyfe, men det må jo være en G?

Hvis du ser på nr. 50 er Gunder (med strek over u'en) skrevet med  en antydning av løkke øverst på staven, ellers på samme måte som her.  Vi kan ikke helt se hvordan schvungen på toppen avsluttes her, fordi den kolliderer med den tykke streken under navnet. Det er ikke umulig at bokstaven ville lignet enda mer på G'en i nummer 50 hvis vi kunne se avslutningen. Jeg tror at G er riktig tolkning her. 

Ellers har jeg ikke noe videre å bidra med. 'Casseret formeldest' er en gjenganger, og kan regnes som en sikker tolkning. Svaghed tror jeg kan være riktig, men hva han var svag  i skal jeg ikke begi meg ut på.  Jeg lurer på om erstatterens navn skal  være Guttorm Roalsen i stedet for Roelsen. Begge navneformene var i bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider