Gå til innhold
Arkivverket

Et bergensk skip på 100 lester i 1640, hvor stort var det?

Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Størrelsen (skips)lester, ser ut til å være forskjellige størrelser avhengig av tid og sted.

Jeg prøver å finne ut hvor stort et Bergensk skip kategorisert som 100 lester var i 1640. Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk 🙂
Problemet er jo forskjell i mål ift tid og sted. Jeg fant denne linken, også på wikipedia Kommercelæst - Wikipedia, den frie encyklopædi
Så størrelsen på båten (hvilket er litt enklere for meg å forholde meg til enn rommål når jeg skal se det for meg ), er at en båt på 100 lester har i snitt størrelse 100 fot lang, 23 fot bred og 13 fot dyp, hvilket veldig grovt kan omregnes til rundt 30 m lang, 7 m bred og 4 m dyp, altså ca 240 m3. ,

I Norge blev en lest regnet som 12 tønder korn eller 18 tønder kul (wikipedia). En lest kul svarer til 2 m3, dvs rundt 200 m3, hvilket er nærme nok tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.