Gå til innhold
Arkivverket

Ole Sivertsen Rømmesgjerdet, født 1774 i Orkdal

Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Jeg har flere spørsmål rundt Ole Sivertsen Rømmesgjerdet, f. 1774:

- Hvem var hans mor Eli Ingebrigtsdatter?

- Er han den som ble husmann på Fosslykkja (Fossløkken)?

Hvis ja på spørsmål spørsmål 2:

- Hvem var hans kone Marit Olsdatter?

- Hvor ble de gift mellom mars-nov. 1809?

Foreldre og søsken:

Soldat Sivert Olsen ble trolovet 2. mai 1773, og gift 17. juni 1773 med Eli Ingebrigtsdatter. Forloverne var fra Kvåle og Espen. Sivert ble født på plassen Kvålsvollen i 1742. Hvem Eli Ingebrigsdatter var har jeg ikke funnet ut av.

Deres barn:

1.        Ole, døpt 14. nov. 1774, familien bodde på en plass under Hov. Mer om han under.

2.        Brynhild, døpt 23. feb. 1777, familien bodde på en plass under Hov. Gift 1807 med Knut Olsen. En av fadderne var Knut Ingebrigtsen Øren – dåpsbarnets morbror?

3.        Berit, døpt 21. nov. 1779, familien bodde på en plass under Rømme. Gift 1804 med Erik Fredriksen.

4.        Ingebrigt, døpt 21. mai 1786, familien bodde på plassen Rømmesgjerdet. Død 1787.

Eli Ingebrigtsdatter var ved FT 1801 oppgitt å være 55 år, dvs født ca 1746.

Sivert Olsen Rømmesgjerdet ble gravlagt i 1810.

Ole Sivertsen Rømmesgjerdet ble konfirmert 16 år gammel 21. nov. 1790.

21 år gammel ble han far til Sivert, døpt 17. april 1796 i Orkdal. Mor var Eli Tellevsdatter Evjen. Begge hans foreldre var blant fadderne. Gutten døde 17. juni s.å.

Ungkar Ole Sivertsen Rømmesgjerdet fikk igjen barn utenfor ekteskap i 1809, denne gangen med Marit Pedersdatter Rømmesgjerdet. Datteren Elen ble døpt 12. mars 1809 i Orkdal.

1809 er siste gang jeg finner han med bosted Rømmesgjerdet, på høsten dukker Ole Sivertsen Fosslykkja (Fossløkken) opp. Er det samme mann?

Ole Sivertsen Fosslykkja ble far til Sivert 12. nov 1809, døpt 19. nov. 1809 i Orkdal. Gutten var født i ekteskap og mor het Marit Olsdatter. Paret hadde også datteren Martha f. 15. okt. 1813. Dessverre er ikke fadderne til disse to barna ført, så ingen hjelp å få der. Martha giftet seg med Sivert Sivertsen Ljøkjel i 1841.

Jeg har ikke funnet Ole Sivertsen Fosslykkja og Marit Olsdatter gift. Hvis han er den samme som han fra Rømmesgjerdet må han ha blitt gift (trolovet) mellom mars og november 1809.

Ole Sivertsen døde som husmann på Fosslykkja 21. aug. 1835, 63 år gammel. Alderen passer greit til gutten som ble døpt 14. nov. 1774. Han er ikke benevnt som enkemann, så Marit Olsdatter lever trolig. Jeg har dessverre ikke klart å finne hennes begravelse eller noe mer om henne.

Håper noen kan hjelpe meg med mine spørsmål – på forhånd takk!

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider