Gå til innhold
Arkivverket

Andreas Kjergaard født 24/4-18/08 og døpt i Trondenes fadderspørsmål

Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Johan Petter Rasmussen og Berith Larsdatter har da Andreas Kjærgaard til døp.

Men jeg lurer på disse fadderne.

Faddere: Mad Castberg, Lena Cathrine Aschanius, sogneprest Hr Castberg, Mathias Erichsen, Marcus Jørgensen.

Noen som vet hvor Hr Castberg var sogneprest (finner han ikke i Trondenes), og hvorfor  Lena Cathrine Aschanius er med som fadder her ?

Jeg bare spør ? Dette er første barnet til dette paret som da giftet seg 29/12-1805. Berith Larsdatter skal være fra Altevik men Johan Petter Rasmussen ser ut til å komme fra Kalsland /Karlsland ?

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. Det må være en forbindelse til disse foreldrene på en eller annen måte.

Får lete vider.

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terje E Skrolsvik skrev:

Johan Petter Rasmussen og Berith Larsdatter har da Andreas Kjærgaard til døp.

Men jeg lurer på disse fadderne.

Faddere: Mad Castberg, Lena Cathrine Aschanius, sogneprest Hr Castberg, Mathias Erichsen, Marcus Jørgensen.

Noen som vet hvor Hr Castberg var sogneprest (finner han ikke i Trondenes), og hvorfor  Lena Cathrine Aschanius er med som fadder her ?

Jeg bare spør ? Dette er første barnet til dette paret som da giftet seg 29/12-1805. Berith Larsdatter skal være fra Altevik men Johan Petter Rasmussen ser ut til å komme fra Kalsland /Karlsland ?

Mvh

Terje

Som før sagt i en tidligere tråd som omhandler navnet Kjærgaard, er Johan Petter Rasmussen og Berit Larsdatter blant mine direkte forfedre. Johan Petter Rasmussen ble født i 1779 i Å i Lavangen, og inngikk ekteskap med Berit Larsdatter i 1805. Sistnevnte er født omkring 1780 i Gåsbøl , Sortland. Johan Petter Rasmussens far var Rasmus Torbergsen, født 1740 på Elvenes (Storelva) i Øvre-Salangen. Her kan det virke som det er en sammenblanding med en annen person med et liknende navn som en av sønnene til "min" forfader Johan Petter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Jeg gir meg der og leter videre andre veier .

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anita E. Aamo skrev:

Som før sagt i en tidligere tråd som omhandler navnet Kjærgaard, er Johan Petter Rasmussen og Berit Larsdatter blant mine direkte forfedre. Johan Petter Rasmussen ble født i 1779 i Å i Lavangen, og inngikk ekteskap med Berit Larsdatter i 1805. Sistnevnte er født omkring 1780 i Gåsbøl , Sortland. Johan Petter Rasmussens far var Rasmus Torbergsen, født 1740 på Elvenes (Storelva) i Øvre-Salangen. Her kan det virke som det er en sammenblanding med en annen person med et liknende navn som en av sønnene til "min" forfader Johan Petter!

Ved nærmere ettertanke ser jeg at jeg ikke klarer å hoste opp hverken primær- eller sekundærkilder på at Berit Larsdatter var fra Gåsbøl, Sortland. Men Johan Petter Rasmussen fra Å i Lavangen var i alle fall tjener på Nordsand i 1801, og Berit Larsdatter mest sannsynlig tjenestejente i  Altevig. Etterkommerne til dette paret havnet etterhvert på Senja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svaret. Nå ble da Andreas Didrichsen gift med ei Ragnild Kirstine Larsdatter født i Salangslia i 1806. De var da på Valvåg i Tranøy. Så det er litt av et puslespill.

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvsagt sett de vedlagte kildene på denne slektsiden på Geni(?):

https://www.geni.com/people/Andreas-Didriksen/6000000013142238722

Årsaken til puslespillet er vel sannsynligvis at det er to personer ved navn Andreas som har fått mellomnavnet Kierregård/Kjærgård e.l.  i omtrent samme område på omtrent samme tid. Den ene er "min" Andreas, sønn av Johan Petter Rasmussen fra Å i Lavangen. Den andre er den Andreas du leter etter. Uten at jeg kjenner opprinnelsen til navnet Kierregård/Kjærgård vil jeg gjette på at dette navnet tilhørte en lokal "størrelse" og at vedkommende derfor fikk flere barn oppkalt etter seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. Kjerumgaard slekten kommer fra Assens på Fyn.   

Jørgen Sørensen Kjerumgaard f 1706 var sorenskriver i Senja. Så slekta har mange etterkommere i det området. De er inngiftet i mange slekter der nord, men det er ikke så lett å få hele oversikten. Jeg har rede på de som kommer inn i min slekt med Eckhoff og Meyer. Men prøver å nøste opp hvis det dukker opp flere med navnet.

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser her at Pernille (Hjort) Hay er fadder. Og Helene Aschanius var gift med Ole Larsen Hay. Så her er fadderne på et eller annet sted slekt. Skulle vert morsomt å finne hvor forbindelsen til Kjerumgaard kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er under alle omstendigheter neppe slektskap mellom Johan Petter Rasmussen forfedre og disse personene. Som før sagt er Johan Petter født i Å i Lavangen (Ibestad).  I sine unge dager dro han til Bjarkøy, der han var tjenestedreng på Nordsand. Hans far var som sagt i en annen tråd Rasmus Torbergsen født 1740 på Elvenes (Storelven) i Salangen (Ibestad) og Anna Andreasdatter, født 1746 i Lauvdal, Gratangen. Mener i farten å huske at disse ikke var gift. Hvilke forbindelse Johan Petters kone Berit Larsdatter hadde til de omtalte personene er det vanskelig å uttale seg om, men alt tyder jo på at hun også var  "tjenestehjon" i Altevig. I alle fall er hun ikke nevnt i bygdeboka for Bjarkøy, i motsetning til ektemannen. Kan det ikke rett og slett tenkes at fadderne tilhører de bedrestilte på Bjarkøy og opptrer som fadder nettopp i egenskap av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anita E. Aamo skrev:

Det er under alle omstendigheter neppe slektskap mellom Johan Petter Rasmussen forfedre og disse personene. Som før sagt er Johan Petter født i Å i Lavangen (Ibestad).  I sine unge dager dro han til Bjarkøy, der han var tjenestedreng på Nordsand. Hans far var som sagt i en annen tråd Rasmus Torbergsen født 1740 på Elvenes (Storelven) i Salangen (Ibestad) og Anna Andreasdatter, født 1746 i Lauvdal, Gratangen. Mener i farten å huske at disse ikke var gift. Hvilke forbindelse Johan Petters kone Berit Larsdatter hadde til de omtalte personene er det vanskelig å uttale seg om, men alt tyder jo på at hun også var  "tjenestehjon" i Altevig. I alle fall er hun ikke nevnt i bygdeboka for Bjarkøy, i motsetning til ektemannen. Kan det ikke rett og slett tenkes at fadderne tilhører de bedrestilte på Bjarkøy og opptrer som fadder nettopp i egenskap av det?

Er dette far til Johan Petter Rasmussen som er omtalt i Astafjord bygdebok?

https://www.nb.no/items/4a15ade8d4d5d3dfbb237af8d73d95df?page=671&searchText=«Rasmus torbergsen»
https://www.nb.no/items/4a15ade8d4d5d3dfbb237af8d73d95df?page=163&searchText=Rasmus

Her står det at Rasmus fikk en sønn utenfor ekteskap i 1779, er det Johan Petter?
Er det oppført noen mor i kirkeboka når han bli døpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
22 timer siden, Nina Tiller skrev:

Er dette far til Johan Petter Rasmussen som er omtalt i Astafjord bygdebok?

https://www.nb.no/items/4a15ade8d4d5d3dfbb237af8d73d95df?page=671&searchText=«Rasmus torbergsen»
https://www.nb.no/items/4a15ade8d4d5d3dfbb237af8d73d95df?page=163&searchText=Rasmus

Her står det at Rasmus fikk en sønn utenfor ekteskap i 1779, er det Johan Petter?
Er det oppført noen mor i kirkeboka når han bli døpt?

Ja, det ser ut som det er riktig familie som er omtalt i bygdeboka. Johan Petter er nok født i Rasmus sitt ekteskap med Anna Andreasdatter, men ifølge diverse slektstrær på nettet fikk han en sønn i 1779 med en annen kvinne. Leting etter primærkilder skjer i morgen!

Tilføyelse 6. mai:

Ser at mange etterkommere etter Johan Petter/Peter Rasmussen har lagt ut slektstrær der en Bertheus/Berteus Rasmussen (født 1777 eller 1779 på Dyrstad, Ibestad)  hevdes å være halvbroren til J.P. Mor skal visstnok være en Mette Olsdatter:

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002104772

Mer har jeg dessverre ikke klart å finne ut av foreløpig. 

Endret av Anita E. Aamo
Tilføyelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider