Gå til innhold
Arkivverket

halluekte

Johs Haugen
 Del

Recommended Posts

Hmmm, dette uttrykket har jeg aldri støtt på før. Prøvde først om -hall kunne være del av gårdsnavnet, men går ut fra at dette er dagens Slinda i Sogndal, og da er den tanken tøv 😉

En total spekulasjon: Kan det være at «halluekte» betyr at faren har lyst / akter å lyse barnet i kull og kjønn, dvs. godta barnet som ‹legitim› arving? Men da er vel barnet juridisk ‹helekte›? – Nei, dette var underlig.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kanskje de var trolovet, men ikke gift, men det er vel kanskje foreldrene Johans Pedersen og Gertrud Olsdatter som troloves Dom 29. post trinit i Norum senere samme år, så da ryker den teorien også

Sogn og Fjordane fylke, Stedje, Kaupanger, Norum i Sogndal, Ministerialbok nr. A 1 (1689-1713), Viede 1709, Side 208-209
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070515650283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Morten Tjørhom skrev:

Er halvuekte det same som halvekte?

Er noe halvfullt eller halvtomt? 

Nærliggende å tro at det samme gjelder for "ektehet"...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Sosialogen  Eilert Sundt hadde meninger om halvuekte på 1800 tallet? Kan det være han presten har "kopiert"?

Det er vel lite truleg at presten i 1709 hadde kjennskap til Eilert Sundt sitt arbeid frå 1850-talet,

eller Kjær (1902) si drøfting av tilhøve på 1870-talet.

Det kan vel også hende at meininga med ordet har endra seg frå Sogn 1709 til Kristiania 1850.

Elles ser eg at det er fleire barn som er "hall u-ægte" i boka (s. 138, 21.s.e.tr 1708), og nokon som

berre er "u-ægte" (t.d. s. 149, 31. okt 1710, s. 151  13.s.e.tr 1711)

Det er ikkje lett å finne døme på bruk av ordet, eller forklaringar til det. Om vi skal legge til grunn at

det har ei faktisk meinig, kan det vere at forklaringa ligg i Kristian Vs lov 5-2-32:

"Egte-Børn ere de, som ere føde af Forældre der ere egte viede med hinanden, om end skiønt de

kunde være føde, før end Forældrene vare komne sammen i Egteskab."

Det vil altså gjere ein skilnad om foreldra har tenkt å gifte seg med kvarandre, eller ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar. Hvis dei var forlova, men ikke gift? Halvekte?
Meining?

Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ottar Eliassen skrev:

Ivar. Hvis dei var forlova, men ikke gift? Halvekte?
Meining?

Forstod eg Matthias rett, så var dei ikkje det:

11 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Tenkte kanskje de var trolovet, men ikke gift, men det er vel kanskje foreldrene Johans Pedersen og Gertrud Olsdatter som troloves Dom 29. post trinit i Norum senere samme år, så da ryker den teorien også

Men dei hadde nok planlagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til alle. Eg ser at de har rekna med at Johannes Pederson som seinare vart gift med Gjertrud Olsdotter er far til Peder, noko som eg og trur er rett. Så då er det vel mest nærliggjande å tru at Ivar har rett når han skriv at dei hadde planar om å gifta seg.

I den forbindelse har eg eit spørsmål til som eg håpar de kan hjelpa meg med. Kven var Johannes Pederson? Manntalet for Indre og Ytre Sogn har ikkje noko godt svar. Kan han ha vore innflyttar til bygda og kansje tenar på Slinde? Kona hans var truleg dotter til Ola Guttormson på Ølmheim.

Helsing Johs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.