Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei!

Ut fra det man kan lese om kartotekkortene fra Kjesäter i forbindelse med publiseringen tolker jeg det dit hen at disse nå skal være frigitt. Når jeg søker på en person av interesse for meg og finner et klausulert kort midt i blant de åpne (bladde meg fremover og bakover), lurer jeg følgelig på om dette er riktig - og at man har gjort en manuell vurdering av opplysningene på alle kortene på forhånd, og kommet til at dette ikke kan frigis - eller om det skyldes en teknisk feil?

Her er en lenke til det aktuelle kortet:

Utenriksstasjonene, Legasjonen i Stockholm, Flyktningkontoret, AV/RA-S-6753/V/Va/L0013: Kjesäterkartoteket, flyktninger med registreringsnr. 31500-34731, 1940-1945, s. 2000

https://www.digitalarkivet.no/ud20100709612008

Vennlig hilsen fra

Marius Hellerud

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/358073-sperret-kartotekkort-fra-kjes%C3%A4ter/
Del på andre sider

Et begrenset antall kort inneholder ulike opplysninger som har blitt vurdert som sensitive, slik at de inntil videre ikke er fritt tilgjengelige i Digitalarkivet.

På generelt grunnlag: Hvis du sender en henvendelse til Arkivverket, vil en saksbehandler vurdere om du vil kunne få en kopi eller en sladdet kopi.

• Liker 1

Tusen takk for svar.

Jeg kan tenke meg i hvert fall én ting som hendte vedkommende under krigen og kanskje er nevnt på kortet, og da er det 100 års klausul som gjelder. Men skal overveie å søke innsyn, og eventuelt få tilgang til sladdet versjon.

Det var først og fremst å få oppklart om det var riktig eller feil at kortet fortsatt var utilgjengelig som var mitt anliggende.

God helg! 

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.