Gå til innhold
Arkivverket

Postløkken / Postlykkja Gudbrandsdalen

Anita B. Hall
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg er i gang med å undersøke mulige slektsrøtter i Gudbrandsdalen, knyttet til en familie jeg stammer fra som skal ha kommet til Helland i tidligere Bjugn kommune (Stjørna) på Fosenhalvøya på 1790-tallet. Slektens spor stoppet lenge med denne familien på Helland, men i en lokal gårdshistoriebok nevnes det at man er usikker på hvor de kom fra opprinnelig, annet enn at de trolig kom "langveisfra".

Gjennom min slektsgransking mener jeg nå å ha funnet spor som peker mot Gudbrandsdalen. Dette baserer jeg blant annet på vielse av mine aner samt dåp av to barn, hvor både navn og alder stemmer godt overens med opplysninger i folketellingen fra 1801, da familien var bosatt i Bjugn. Ved disse hendelsene (vielse og dåp) er familien registrert med tilknytning til Onna (Ånna eller Aanna), i Brekkom ved Fåvang.

"Stamfaren" min på gården Helland ser også ut til å være knyttet til et annet stedsnavn som dukker opp i forbindelse med denne slektsgrenen, nemlig Postløkken (også skrevet Postlykkja, Lychen eller Lykkja). Jeg mistenker at dette kan være en plass eller gård i Brekkom, med tanke på forbindelsen til Onna/Ånna.

Er det noen med lokalkunnskap som kan hjelpe meg med å finne ut mer om Postløkken (-lykken / -lykkja), og hvor denne plassen eller gården eventuelt ligger i Gudbrandsdalen?

Vedlagt finner dere slektslinjen jeg har kartlagt, fra Anders Lychen og ned til min kjente ane, Ole Andersen Helland.

PS: En ledetråd som gjorde at jeg fikk mistanke om at de kom fra Gudbrandsdalen, er at min bestemor gjentok flere ganger at vi har en tilknytning til sagnet om "PillarGuri" (skottetoget), og det var via hennes besteforeldre. Hun var ikke spesifikk på om var hennes morfar eller mormor dette gjaldt, men nok til at jeg begynte å undersøke forbindelser med Gudbrandsdalen. Denne slektsgrenen fra "Postløkken" jeg har funnet, er på hennes morfars side. 

Det KAN også være at denne skottetoget-forbindelse er via hennes mormor da vi er flere etterkommere av hennes bestefar som tror at han opprinnelig fra var Gudbrandsdalen (evt. Gausdalen), Poul/Povel Engebretsen / Ingebrigtsen (1768 - 1827) 

Mvh Anita B. Hall 

Postløkken_Gudbrandsdalen.jpg

Endret av Anita B. Hall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anita B. Hall skrev:

Tusen takk for info! 

49 minutter siden, Anita B. Hall skrev:

Endret av Anita B. Hall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Allan Frantzen skrev:

Hei igjen, jeg ser i bygdeboken (under Gudbrandsdalsvegen 1984) at Ole Andresen ble gift med Anne Hansdotter i 1768. Jeg har dem registrert som gift den 11.5.1769... Kanskje dette ikke er det samme ekteparet som jeg stammer fra likevel..? (Jeg har registrert at de fikk en sønn i 1770, en i 1777 og en datter i 1781 og alle er registrert som født på Onna/Ånna, men kanskje det er et annet ektepar som bodde på Ånna med samme navn...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider