Gå til innhold
Arkivverket

Personer med jødisk tro i Larvik cirka 1910

Morten Bakkeli
 Del

Recommended Posts

Hei! Jeg skriver artikler på det ikke-kommersielle nettstedet Bøkebloggen om lokale personer og hendelser. Jeg forsøker å finne ut hvilke som var de første jødene i min fødeby Larvik. Jeg mener å huske (skjønt jeg kan ta feil) at det skulle ha bodd jøder i Larvik rundt 1910. Familien Sachnowitz bosatte seg i byen senere i 1910-årene.

Kan noen hjelpe meg? David Jacobsen drev en kort stund handelsvirksomhet i byen. Jeg finner ikke noe om hans nærvær i Larvik i folketellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Morten Bakkeli skrev:

Hei! Jeg skriver artikler på det ikke-kommersielle nettstedet Bøkebloggen om lokale personer og hendelser. Jeg forsøker å finne ut hvilke som var de første jødene i min fødeby Larvik. Jeg mener å huske (skjønt jeg kan ta feil) at det skulle ha bodd jøder i Larvik rundt 1910. Familien Sachnowitz bosatte seg i byen senere i 1910-årene.

Kan noen hjelpe meg? David Jacobsen drev en kort stund handelsvirksomhet i byen. Jeg finner ikke noe om hans nærvær i Larvik i folketellingene.

Det kan være at folketellingene er den beste kilden, i alle fall når tilgjengelighet tas i betraktning, til å kartlegge jødiske innbyggere på tidlig 1900-tall. "Trikset" er å søke på ordet "mosaisk" eller en variant av dette, i feltet for trossamfunn:

Jeg ser at dette ikke gir treff i Larvik; for hele Vestfolds del er det ingen treff i 1900 og kun ett treff i Horten i 1910.

Ved registrering av folketellinga 1920 ble bare de aller mest sentrale opplysningene om hver person prioritert, og opplysningene om trossamfunn er derfor ikke søkbare i denne tellinga.

En kilde som burde kunne gi svar, men som må brukes på lesesalen på Statsarkivet på Kongsberg, er Larvik politikammers fremmedprotokoll for tidsrommet 1902-1939 (se Arkivportalen: https://www.arkivportalen.no/entity/8a2bf9d8-3344-404c-8d53-a8678f20eb87). Trossamfunn vil ikke nødvendigvis være registrert i fremmedprotokollene, men hvis du har navn å gå etter, bør fremmedprotokollen kunne hjelpe deg.

Ytterligere en mulighet er innrapporteringene av fødsler, ekteskap og dødsfall fra dissentermenigheter til SSB, som er digitalt tilgjengelige f.o.m. 1903, men som er litt tidkrevende å lete seg gjennom: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-01000001363737&end_year=1925&text=dissenter*

Lenke til kommentar
Del på andre sider