Gå til innhold
Arkivverket

Simon Asbjørnson (1809-1869) og Marie Hansdtr. (1812-1862)

Kåre Paulsen
 Del

Recommended Posts

Simon Asbjørnson (Raunholm ?) var født i september (?) 1809 i Fitjar, Hordaland, og døde 19. juli 1869 i Fitjar eller Bømlo.

Marie Hansdtr. (Hildrum ?) var født i august (?) 1812 i Overhalla, Sør-Trøndelag, og døde 6. mars 1862 i Fitjar eller Bømlo.

Simon og Marie giftet seg 20. oktober 1854 i Vik Kirke, Otterøy, Fosnes, Nord-Trøndelag.

Simon Asbjørnson og Marie Hansdtr. var mine tippoldeforeldre.

Noen som kan hjelpe med å finne fødselsdatoene til Simon og Marie og hvor de døde i Fitjar eller Bømlo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2025 den 18.49, Kåre Paulsen skrev:

Simon Asbjørnson (Raunholm ?) var født i september (?) 1809 i Fitjar, Hordaland

Expand  

Dåp 24. september 1809 https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000003484275 (fødselsdato er ikke oppgitt i kirkeboken) 

Han døde på Geitung i Bømlo 19. juli 1869 https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000063261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var som jeg trodde, vanskelig å finne fødselsdatoene til Simon og Marie.

Men jeg ser at i kirkeboken (ved lenke til konfirmasjonen) står alderen til Marie oppgitt til 30. aug 1812 (dåpsdatoen hennes). Under datoen 30. august står det noe som ligner 14 + et eller annet som jeg ikke kan tolke, men tviler likevel på at det kan være fødselsdatoen ?

Det andre dere har funne, var opplysninger jeg hadde, bortsett fra at Simon døde på Geitung i Bømlo.

Takk for at dere har forsøkt å finne svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2025 den 7.42, Kåre Paulsen skrev:

Under datoen 30. august står det noe som ligner 14 + et eller annet som jeg ikke kan tolke, men tviler likevel på at det kan være fødselsdatoen ?

Expand  

Ved dåpen står det 

14de S(øndag) ef(ter) Tr(initatis), som av den 30. august I 1812.

Det er dåpsdagen, ikke fødselsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider