Gå til innhold
Arkivverket

John Olsen Rødsæter fra Gloppen i Nordfjord, SF

Eivind G. Hoel
 Del

Recommended Posts

Har begynt å forske på Rausetslekten fra Gloppen, og da sliter jeg allerede med å finne:

* Fødsel/dåp til John Olsen Røsetter (Rauset), i følge "Soga" skal det ha skjedd i 1801.

* Giftemål med Berthe Eilefsdatter, som antas være før 1825, da den eldste sønnen, Ole, ble født.

Ref: Soga om Gloppen og Breim. 3 1 : Gardar og ætter Gimmestad sokn. 2, Hyen sokn, s. 148 Gnr 14 Rauset.

Tips er velkomne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
42 minutter siden, Eivind G. Hoel skrev:

* Giftemål med Berthe Eilefsdatter, som antas være før 1825, da den eldste sønnen, Ole, ble født.

Kan det være denne vielsen?

Kirkebøker: Gloppen sokneprestembete, AV/SAB-A-80101/H/Haa/Haaa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1816-1826, s. 402-403 - Skanna arkiver - Arkivverket

Berte Eylefsd - Ministerialbok for Gloppen prestegjeld 1816-1826 (1445P) - Digitalarkivet

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for alle svar, og jeg blir alltid imponert over hvor fort noen "der ute" svarer på disse spørsmålene. Selv på fredag kveld på 16. mai! Kan bare anta at slektsforskere ikke fester særlig mye kvelden før Grunnlovsdagen!

Når det gjelder giftemålet, så er vel litt av problemet den generelt dårlige kvaliteten på transkriberingene til AMF. Det er jo åpenbart at brudgommen ikke heter "Elen Olsen", men det er kanskje litt vanskelig å tyde navnet på grunn av den høye bokstaven midt i for navnet. Kanskje er det "Johen" , som vel er en litt uvanlig skriveform for Jon. Resten er jo ganske grei: Olsen Rösæter. Alderen på 23 år passer også godt med at vi antar han var født i 1801.

Hustruen er åpenbart "Berte Eylefsd. Devig".

Endret av Eivind G. Hoel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Eivind G. Hoel skrev:

Når det gjelder giftemålet, så er vel litt av problemet den generelt dårlige kvaliteten på transkriberingene til AMF. Det er jo åpenbart at brudgommen ikke heter "Elen Olsen", men det er kanskje litt vanskelig å tyde navnet på grunn av den høye bokstaven midt i for navnet. Kanskje er det "Johen" , som vel er en litt uvanlig skriveform for Jon. Resten er jo ganske grei: Olsen Rösæter.

Eg trur det skal vere "John". Det er ikkje så mykje anna som passar. Det er ikkje "Johen"/"Johan", - og slett ikkje "Elen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dåpen til John, så er det godt at noen har litt vidsyn, og ser at farens navn er byttet om. Og jeg blir jo ganske flau når jeg ikke klarte å fange opp moren sitt navn "Mari Christophersd.", hvilket er jo ganske innlysende (i bakspeilet).

Når det gjelder giftermålet, så er jeg enig med at det er "John". Ikke noe mer avansert!

Men takk igjen for dere "der ute" som rettleder i slektsjungelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Og så når det gjelder Aase Ryssdal Sæter, så kjenner jeg henne fra Slekt og Data-foreningen. "Men ikke visste jeg vel" før nå at jeg at jeg hadde slektskap til de godt dokumenterte slektene fra Nordfjord! Det bare viser hvor lite dette kjære landet vårt er!

Ha en aldeles flott 17. mai, alle dere slektsforskere der ute!

Endret av Eivind G. Hoel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk til Gunnar Sigdestad som tipsa meg om dette emnet; her har eg "alt du treng" 🙂

Eg skal sjå litt på kva du framleis leitar etter.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektstreet som ligg på Geni er korrekt, men ikkje fullt kjeldebelagt. Eg kan sende deg lenker til svært mange handlingar, om du ynskjer. Geni Tree - Ola Rauset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det er betryggende å høre! Tar gjerne mot kildehenvisninger.

Lurer på en spesiell person nå, Arne Olsen Røsæter, som døde i 1838. Står det død 8. november og begravet 9. desember 1838:

https://media.digitalarkivet.no/view/8389/247

AMF transkriberingen er jo i såfall helt feil! (Som ikke er første gang!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2025 den 14.50, Eivind G. Hoel skrev:

Det er betryggende å høre! Tar gjerne mot kildehenvisninger.

Lurer på en spesiell person nå, Arne Olsen Røsæter, som døde i 1838. Står det død 8. november og begravet 9. desember 1838:

https://media.digitalarkivet.no/view/8389/247

AMF transkriberingen er jo i såfall helt feil! (Som ikke er første gang!)

Eg les det same som du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider