Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth

Dag Arne Danielsen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg leter etter hvem som var foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth.

Er det noen som vet hvilken Liseth det her er snakk om og hvem som er hennes foreldre ? 

Hun giftet seg i Manger den 4.6.1759 med Paul Pedersen Blom (f.ca.1738 d.1794).

image.thumb.png.cb9593e0670aad1155629a2fb709f75e.png

Her er lenke til deres vielse i Manger kirke  4,juni 1759: https://www.digitalarkivet.no/kb20070514630613

URN:NBN:no-a1450-kb20070514630613.jpg

PS: Samme etterlysning var oppe her for 3-4 år siden uten at foreldrene da ble funnet,

men gjør et nytt forsøk nå i tilfelle noen skulle kjenne til nye kilder/spor som er kommet til siden den gangen.

På forhånd takk for alle innspill !

Hilsen Dag Arne Danielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

I den tidligere tråden du har lenket til, ser jeg at jeg har lagt inn en tråd som samme damen fra 2012. Her har jeg klippet ut følgende:

"Hun giftet seg i Manger den 4.6.1759 med Paul Pedersen Blom (f.ca.1738 d.1794). Paul og Marte bodde på Fromreide og fikk barna Peder (1759), Nils (1761), Kari (1762), Paul (1764), Kari (1768) og Guri (1770".

Peder er oppkalling etter farfar og Paul er oppkalling etter morfar. Så er det to stk Kari og en Guri. 

Endret av Grethe Flood
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt og greit svar Grethe!

Marthe Paulsdatter Liseth sin mann Poul Peersen Blom, var fisker.

Ser her at garden Liset i Bremanger er kjent for sine fiskarstover.

Kanskje er det herfra Poul Peersen Blom har hentet sin kone ned til Manger?

Har ikke klart å finne Marthe Paulsdatter Liseth i Bremanger i DA.

Men skal sjekke det i Bremanger Bygdebøker i neste uke, når NB åpner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen Paul å finne i aktuelt tidsrom som evt far til Marte Paulsdtr. hverken på garden Liset i Bremanger sokn eller Liset i Rugsund sokn i noværande Bremanger Kommune.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for ditt innspill Harald!

Jeg sjekket i dag Bremanger Bygdebøker og Liset der, men uten å finne foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth.

Ser at iht. Eiendomssøk i DA er det på Vestlandet:

Så der er mange steder å søke!!

Jeg tar med glede imot alle innspill på hvor Marthe Paulsdatter Liseth kommer fra.

Endret av Dag Arne Danielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboka for Naustdal nemner ei Marte Paulsdtr. f. 1734 og ei Marte Paulsdtr. f. 1736 på Apneset.

https://www.nb.no/items/07ae7eeb6320817e48ccc401e9775d16?page=114&searchText="Marta pålsdotter"

Diverre ingen ting om kvar ho/dei vart av.

Skiftet etter Knut Paulson Steindal (1791) nemner ei Marte Paulsdtr. som kreditor.

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 10 (1787-1798), Skifteprotokollside, Side 271b-272a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126680274

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tusen takk Torbjørn for dine flotte innspill!

Jeg har også tidligere vært inne på Paul Andersson Apnaset som mulig far. Men som du fant jeg ut at Marte Paulsdotter Apneset døde barnløs.

Men om det er en Marte Paulsdotter fra Naustdal, som gifter seg i Manger kirke i 1759 (se lenke i mitt første innlegg),

burde hun vel blitt skrevet ut av kirkeboken (som utflyttet) i Naustdal - da hun dro derfra litt før 1759 ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lister over inn- og utflytte finn ein vel ikkje før ut på 1800-talet.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ikke det noen vei for å finne hennes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Dag Arne Danielsen skrev:

Tusen takk Torbjørn for dine flotte innspill!

Jeg har også tidligere vært inne på Paul Andersson Apnaset som mulig far. Men som du fant jeg ut at Marte Paulsdotter Apneset døde barnløs.

Men om det er en Marte Paulsdotter fra Naustdal, som gifter seg i Manger kirke i 1759 (se lenke i mitt første innlegg),

burde hun vel blitt skrevet ut av kirkeboken (som utflyttet) i Naustdal - da hun dro derfra litt før 1759 ?

Hei igjen Dag Arne!

Efter 13 år med flere etterlysninger om samme tema så ser jeg fortsatt ingen bedre kandidat her som far til "Marthe" enn "Poul Olsen Liseth" födt ca. 1700.

Vi vet att han fikk en datter "Gjertrud" i 1725 med "Guri Savland"som kan vere den samme som gifter sig i "Bergen" 1758 Giertrud Polsd - Ministerialbok for Nykirken prestegjeld 1719-1781 (1308M8) - Digitalarkivet

De fikk "Anna Beata" i 1760, en fadder "Janike Paulsdtr." : Giertrud Paulsdtr - Ministerialbok for Nykirken prestegjeld 1717-1764 (1308M8) - Digitalarkivet

"Guri" i 1762 Giertrud Paulsdtr - Ministerialbok for Nykirken prestegjeld 1717-1764 (1308M8) - Digitalarkivet

"Lars" i 1762, en fadder "Poul Olsen Giertrud Paulsdtr - Ministerialbok for Nykirken prestegjeld 1717-1764 (1308M8) - Digitalarkivet

Det kan vere den samme "Gjertrud" födt ca. 1723 som avlider i 1765 : Giertrud Paulsd - Ministerialbok for Korskirken prestegjeld 1731-1785 (1301M2) - Digitalarkivet

Kan vere den samme "Poul Olsen" som avlider i 1774 : Paul Olsen - Ministerialbok for Nykirken prestegjeld 1759-1775 (1308M8) - Digitalarkivet

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tusen takk for ditt innspill Svehn! Veldig interessant!

Dette må jeg studere nøyere og se om jeg finner flere opplysninger om Poul Olsen Liseth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider