Gå til innhold
Arkivverket

Jens Fog og Berte Salvesdatter, copulert 4. juni 1744

Aud Marit Klokkhammer
 Del

Recommended Posts

Hei

Kunne noen hjelpe meg å tyde hele teksten som står i forbindelse med giftemålet til Jens Fog og Berte Salvesdatter?

Lista sokneprestkontor, AV/SAK-1111-0027/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. A 3 /1, 1743-1767, s. 27-28

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070629610700

image.thumb.png.30b6bda2b006494774268ab016cc33f7.png

Jeg har klart å lese nok til at jeg ønsker å forstå dette helt ut.

Det jeg er noenlunde sikker på er følgende:

"4 Junii

………. .. Jens Fog

Residerende Capellan til Sokendals …, …. Kongl. Dispensation uden forrgaande trolovelse og ….. Copulered med Berte Salvesdatter Schieme i hendes faders huus af hans høijdæ…. ….. … Biscop Kærup …… .. .. .. .. . . …. .  ……. . i Wandsøe sogns …..

Textur Nu..tialis… …. 10, v. 5"

Kunne sikkert klart noen enkelte bokstaver/stavelser innimellom, men forsøker om noen kan fylle inn det resterende, slik at det gir mening.

Med vennlig hilsen

Aud Marit Klokkhammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Litt meir

"4 Junii

Er ærværdige Hr Jens Fog

Residerende Capellan til Sogen-

dals Kald, eftter Kongl. Dispensation

uden foregaaende trolovelse og

lysning Copulered med Berte

Salvesdatter Schieme i hendes

faders Huus af Hans Høyærvær-

dighed Hr Biscop Kærup som dagen

tilfor hadfe holdt sin visitats her

i Wandsøe Hoved Kircke.

Textur Nuptialis var Sijr. 10, v. 5"

vigsels-teksta er frå Siraks bok (ei av dei "deuterokanoniske" eller "apokryfe" bøkene mellom Det Gamle og Det Nye Testamentet)

10.5: "Et menneskes fremgang ligger I Herrens hånd,

han gir embetsmannens ansikt glans."

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk 🙂 

Da gjenstår det bare å finne Jens Fog/Fogh videre. Jeg finner mange Jens Fog, men de er i Danmark. 
Jeg finner prester i Sokndal, men siste er i 1743, og ingen Jens Fog. Finner mye om biskop Kærup, men det er ikke det jeg skal ha tak i.

Finner noe i trær på Ancestry som jeg forsøker å følge opp, men selv om datoer kan være samme, så er stedene forskjellige eller usikre ___.

Jeg får fortsette å søke mer og hvis det ikke går, så kommer det heller et spørsmål på 'Brukernes eget forum'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he.

Det er noe med å skrive hva en trenger og så dukker det opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2025 den 21.40, Aud Marit Klokkhammer skrev:

Tusen hjertelig takk 🙂 

Da gjenstår det bare å finne Jens Fog/Fogh videre. Jeg finner mange Jens Fog, men de er i Danmark. 
Jeg finner prester i Sokndal, men siste er i 1743, og ingen Jens Fog. Finner mye om biskop Kærup, men det er ikke det jeg skal ha tak i.

Finner noe i trær på Ancestry som jeg forsøker å følge opp, men selv om datoer kan være samme, så er stedene forskjellige eller usikre ___.

Jeg får fortsette å søke mer og hvis det ikke går, så kommer det heller et spørsmål på 'Brukernes eget forum'.

Expand  

Jens Fog var residerende kapellan på Hidra (et kirkesogn i daværende Sokndal prestegjeld). Han og familien er omtalt i bind 1 av bygdebok for Hidra herred.

Her er et utsnitt derfra:

JENS FOG
F. 2.12.1718 i Kristiansand, d. 16.12.1764 på Festevoll. Første residerende kapellan på Hidra fra 1744-1764. Sønn av Johanne Marie Jacobsdtr. Rasch og kantor og hører ved katedralskolen i Kristiansand, Christen Jensen Fog.

Gift 4.6.1744 i Vanse m. BIRGITTE SALVESDTR. SKEIME, f. 1703, begr. 18.1.1775 ved Hidra kirke. Datter av Malene Jakobsdtr. Skeime og Salve Larsen øvre Skeime i Vanse sogn (Farsund). Birgittes far, Salve Larsen Skeime, drev sjøfart, fiske- og fetevarehandel på Lista.
Barn:
1.
Kristiane Marie, f. 1745, født i Vanse sogn, d. 7.4.1818 på Festevoll. Ugift. I kirkeboka for Sokndal og Hidra er det oppført at moren Birgitte Salvesdatter ble introdusert i kirken
etter barnefødselen 2.5.1745. Ifølge sogneprest Prahls nedtegnelser i kirkeboka hadde hun «lagt i Barselseng paa Lister, og der barnet døbt, men hvad tiid er mig iche tilkiendegivet».
2.
Sofie Magdalene, dpt. 1.1.1747 i Hidra, d. 24.4.1821 i Bergen. Gift ca 1767 m. degn i Hidra: Andreas Bjørnsen Homme. Bosatt på Festevoll.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk 🙂 

Er det noen sak når dere er så hjelpsomme 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider