Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var MCH som forrettet i Verdal kirke i 1710?

Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Vansklig, denne!

Hvis M står for monseigneur eller lignende titel, kann det väre noen med initialene C.H.  

(Det ser ut til at to bokstaver/kombinasjoner er "standard" på siden, AN og ThC.)

Sognepresten i Stod het vel Christopher Hersleb.

Er dette en mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThC må være enkemannen Hr Thomas (Jensen) Collin, sogneprest til Verdalen. AN må være hans kapellan Anders Nielsen. Siden det var Hr Thomas sin kone som døde, er det jo naturlig at en annen enn ham som forrettet. Men jeg finner ingen som passer med initialene MCH, og det ser ikke ut som om M'en er en tittel. Det måtte vel også være en geistlig som forrettet ved begravelsen, uten at jeg er helt sikker på lovene på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Vibeke Lund Åhling skrev:

Sognepresten i Stod het vel Christopher Hersleb.

Magisteren Christopher Jacobsen Hersleb (1660-1721) vil passe med initialene MCH, dersom første bokstav står for en tittel.

https://lokalhistoriewiki.no/index.php?title=Hersleb&mobileaction=toggle_view_desktop

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En prest ville ikke ha hatt Monsieur som tittel, men Hr. (som på denne tiden var foreholdt dem og adelen). Ved initialer med tre bokstaver ville jeg vanligvis anta at den midterste er for farsnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Ola Teige skrev:

En prest ville ikke ha hatt Monsieur som tittel, men Hr. (som på denne tiden var foreholdt dem og adelen). Ved initialer med tre bokstaver ville jeg vanligvis anta at den midterste er for farsnavnet.

Vanligvis vil jeg være enig i det, men her er jeg usikker på standarden. Dersom magisteren er rette person så ville jeg forvente noe lignende Mag: CJH. Så spørs det da om Thomas Collin har tilpasset forkortelsene/initialene til den øvrige teksten eller ei, det er trangt om plassen her. Jeg vet ikke. Samtidig finner jeg ingen annen geistlig i Trøndelag som passer - men personen behøver streng tatt ikke være derfra heller. Det kan like gjerne være en besøkende venn eller slektning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kan ikke hjelpe deg med den ukjente presten. Men innføringen i kirkeboka slår jo tydelig fast at kona til Thomas Collin het Elsebe Jensdatter Schrøder, og ikke Elsebe Finde. Alle søk jeg har gjort på nett og i bøker, angir at hun het Elsebe Rasmusdatter Finde, og var datter av Rasmus Finde, prest i Gloppen i Sogn og fjordane.  Men Rasmus Finde var gift med Anne Jensdatter Schrøder, som vel må være Elsebes søster. Elsebe må være født ca. 1661 ut fra oppgitt alder da hun døde. Rasmus Finde var født i 1651. Han kan følgelig ikke være Elsebes far. De to Jensdøtrene er nok begge barn av  sogneprest Jens Hansen Schrøder og kona Anna Jørgensdatter Beyer, selv om jeg ikke finner Elsebe oppført i noen oversikter over deres barn.

Denne innførselen i kirkeboka du har funnet fram, må etter min mening «slå ihjel» en slektshistorisk «sannhet» som ser ut til å ha levd lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider