Gå til innhold
Arkivverket

Paul Colbanussen Haugen (1792–1868) i Leksvik Bygdabok

Johan Stenslie
 Del

Recommended Posts

Jeg holder for tiden på med å forske på Paul Colbanussen Haugen (1792–1868). Han ble født på gården Hovshaugen (Gnr. 293, Bnr. 2) og overtok den rundt 1820. Han bodde der frem til sin død. Jeg prøver nå å finne mer informasjon om gården i bygdebøkene, men har dessverre ikke tilgang til dem gjennom Nasjonalbiblioteket. Hvis det er mulig, all hjelp til å finne opplysninger om Hovshaugen og Pauls familie i bygdebøkene vil bli svært verdsatt.

https://www.nb.no/items/f25827bee971f19dbf7df1bc74a4cce8?page=0&searchText=Hovshaugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Er ikke sikkert det er av interesse, men jeg har skrevet av navn fra skiftene for Leksvik til og med 1830. Kan Anna Paulsdatter som det var 

skifte på i Hoven i Leksvik 29.12.1806 og slutning i 1808 være Paul sin mor? Hun og ektemannen har barna: Anders 16 år, Paul 14 og 1/2 år,

Ole 5 år, Johannes 2 år, Karen 11 og 1/2 år og Sirie 8 år

https://media.digitalarkivet.no/view/57508/62

Og her etter faren Colbanus Andersen i 1819:

https://media.digitalarkivet.no/view/24766/305 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvis jeg har funnet riktige foreldre til Colbanus så er vi faktisk i slekt. Anna Paulsdatter var søster av min formor Berit Paulsdatter fra Vanvik. 

Jeg har skrevet om Anne at hun ble døpt 22.01.1764, konfirmert 02.04.1780, og gift med Colbanus Andersen Hovshaugen 

05.07.1789. Jeg har en del aner bakover på disse søstrene, men det har du kanskje? Kan ta med at deres far Paul Isaksen

ble døpt 25.03.1725 i Stranden kirke, og han var gift 26.05.1754 med Ingeborg Joensdatter Østre Vanvik(ca 1729-1733 og død i 1799)

Det var skifte på Paul)Povel)24.02.1792. Hvis det skulle være av interesse har jeg mer bakover på noen grener her. Min formor Berit

ble senere gift på Frosta med Erik Pedersen Snytbakken, og de fikk datteren Ingeborg Anna i 1808 som er min formor videre(bare 

kvinneledd videre til min farmor) 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider