Gå til innhold
Arkivverket

Tydning av foreldre

Cicilie Holar
 Del

Recommended Posts

Lurer på om noen kan hjelpe meg å lese hvem som er oppført som mor til Gunhilde Otilie på side 100 i kirkeboka for Fosnes 1884, og evt hva annet som står skrevet her?

Jeg vet at (Johan) Odin Nikolaysen Finanger er oppført som far og hun er født utenfor ekteskap. 

Dersom det også er mulig å tyde fadderne hadde det vært kjekt å vite, men mor er viktigst.

https://media.digitalarkivet.no/view/6804/103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjenestepige Edvarda Olsdr

Jf konfirmasjonen til Gunhilde, nr 22 her: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, AV/SAT-A-1458/773/L0617: Ministerialbok nr. 773A08, 1887-1910, s. 121. Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060407010099

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Under foreldra står ein merknad om at dei er vigde 20/11 1885; som er her (nr. 17): https://www.digitalarkivet.no/kb20070109320619

Godt mulig at Edvarda og Lorentse Edvarda var samme person, men jeg er usikker.

Under konfirmasjonen til Gunhilde i 1899, der står Edvarda fortsatt som tjenestepike. 

Mens Johan Odin og Lorentse Edvarda giftet seg i 1885. 

Hvis Edvarda og Lorentse Edvarda er samme person, hvorfor står det da tjenestepike på henne både på dåp og konfirmasjon?

Johan Odin var odelsgutt, så han og hans kone bodde på heimgården på Finnanger, Otterøy. En gård som idag drives av mitt søskenbarn, flere generasjoner senere.

Desverre er de eldre i slekta forlatt oss, så det er ikke lett å finne levende folk å spørre om ting fra den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cicilie Holar skrev:

Hvis Edvarda og Lorentse Edvarda er samme person, hvorfor står det da tjenestepike på henne både på dåp og konfirmasjon?

Det er fordi konfirmasjonen er avskrift av dåpsinnførsla.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det er fordi konfirmasjonen er avskrift av dåpsinnførsla.

Det samme fikk jeg høre av andre som gransker samme slekta.

Jeg sjekket også andre steder og du har nok helt rett, dette er samme person.

Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider