Gå til innhold
Arkivverket

Tyde yrke og evtentuelle stebarn i skifte og pantebok om en Arne Joensen

Erik Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Hei,

Klarer noen å tyde om det står noe om yrket til Arne Jonsen eller om det nevnes at han har stebarn i følgende panteoboligation: https://media.digitalarkivet.no/view/20228/245. (Og hvilken rolle har Isach Olsen her)

Lurer også på om dere tror dette er den samme Arne Jonsen i følgende skifte, samt om det står noe om hvilket yrke han har her eller om han kanskje har stebarn: https://media.digitalarkivet.no/view/25090/53

(Kan han være sagmester? ut ifra informasjonen oppgitt)

Mvh Erik

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ser ut som at han er sagmester, så hadde det vært supert om noen klarte å tyde noe informasjon om konen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første lenken er et skjøte – kan ikke se hverken yrke eller stebarn nevnt der.

Ei heller ved skiftet (lenke 2). Det siste er imidlertid vanskelig lesbart, men nevnt en «Eneste» sønn Joen Arentsen (2 år) og enken Ellen Olsdatter som arvinger. Enken ber imidlertid om at skiftet utsettes, siden hun ey endnu Sikkerlig kand vide hvad enten hun er med barn eller ey. Joen nevnes også som hennes eneste sønn.

Skiftet utsettes til 26. feb. 1739.

Mvh

PS: Hvor leser du «sagmester»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Even. Jeg leste ikke sagmester noe sted her. Jeg prøver å finne skiftet til en sagmester med navn Arne som for sikkert var stefar til ei med navn Ingeborg. Trodde at Arne Joensen i skiftet passet som Arne Sagmester som jeg leter etter, med da er det visst ikke riktig.

Kan jo hende det er en annen Arne Jonsen i panteobligationen. «Min» Arne skal som sagt være stefar til ei Ingeborg Olsdatter, som er gift med en Isach Olsen. Rart at han nevnes som «Kiere fader». Om dette er «min» Arne skulle vel heller Isach vært nevnt som «sted-svigersønn» eller noe liknende. Så da er kanskje ikke dette heller den Arne jeg leter etter. 

Uansett, tusen takk! 🙂 Da har jeg avkreftet noen kandidater i letingen min.

Endret av Erik Gustavsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider