Gå til innhold
Arkivverket

Testamentert en gård

Recommended Posts

Hei.

Jeg har nylig fått greie på at min mor arvet en gård som tilsynelatende er veldig stor. 

Jeg har fått vite at det er en gård i i midtre deler av landet, trolig i Gudbrannsdalen eller Møre og Romsdal, trolig ikke Sogn og fjordane men kan ikke utelate dette

-Er det noen som kan ha et tips hvordan man kan gå fram for å finne denne eiendommen.

-Det er slik at min mor vart testamentert denne gården i 1944/45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kjent med at det finnes navneregistre til eiendomsregistrene så vidt langt tilbake i tid, så dette må antakelig nøstes i fra andre kanter. Noen spørsmål; du kan kanskje ikke svare på dem, men de må stilles for klarhetens skyld:

• Vet du hvem testator var, altså hvem som begunstiget din mor i sitt testamente?
  • Mener du at testamentet ble skrevet i 1944/1945, eller at din mor arvet i 1944/1945? Eventuelt når kan arven ha falt?
  • Når kan din mor ha avhendet gården?
  • Var din mor mindreårig/umyndig, slik at en verge har håndtert arven på hennes vegne?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eigedomsoverdragingar vart ofte kunngjort i avisene. Så det er mogelegheiter for å finne opplysningane ved å søkje på namnet til mor di i digitale aviser i nb.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev:

Jeg er ikke kjent med at det finnes navneregistre til eiendomsregistrene så vidt langt tilbake i tid, så dette må antakelig nøstes i fra andre kanter. Noen spørsmål; du kan kanskje ikke svare på dem, men de må stilles for klarhetens skyld:

• Vet du hvem testator var, altså hvem som begunstiget din mor i sitt testamente?
  • Randi har jeg fått opplystsom kom med dette dokumentet som alle sier var et testamente, Min mor var født i 1940, Randi Anne Olsen Bø i Vesterålen er ho født.
  • Mener du at testamentet ble skrevet i 1944/1945, eller at din mor arvet i 1944/1945? Eventuelt når kan arven ha falt?
  • Testamentet er laget i 1943-45. og min mor var født i 1940 og arvet denne jordeiendommen i denne perioden.
  • Når kan din mor ha avhendet gården?
  • Vi vet ikke sikkert linken i mellom hvorfor min mor fikk arve denne gården, vi vet at ho som skrev denne hete trolig Randi og var eneeier av denne gården/jordeiendommen.
  • Var din mor mindreårig/umyndig, slik at en verge har håndtert arven på hennes vegne?
  • Vi har ingen indikasjoner på at noen har håndtert arven/testamentet på hennes vegne, Testamentet er sett og lest av en onkel av meg Oddvar Olsen som bekrefter at det har eksistert en slikt Testamente.
  • -Jeg finner ingen som har eller forvalter dette i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut til at søk i digitaliserte aviser gir treff på noen eiendomsoverdragelse som kan knyttes til din mors navn, og da kan dette bli vanskelig uten mer detaljert informasjon. Du må nesten håpe at noen som kjenner saken, tilfeldigvis leser dette.

Så vidt jeg forstår, har dere kun dokumentasjon på at din mor var begunstiget i et testament, men ikke dokumentasjon på at din mor noen gang arvet eiendommen? Det kan jo ha skjedd ulike ting som gjorde at testators vilje aldri ble gjennomført.

Et halmstrå kan være å undersøke arkivet etter overformynderiet i den kommunen som din mor bodde i, da arven eventuelt falt. Se https://no.wikipedia.org/wiki/Overformynderi 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider