Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter en norsk familien som hjalp til bestefaren min etter andre verdens krigen

Nadiia
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg heter Nadiia, jeg er fra Ukraina. Bestefaren min var krigsfange i Norge under andre verdenskrig. Etter krigen bodde han hos en norsk familie, og de behandlet ham som en sønn. 
Jeg er veldig takknemlig overfor disse menneskene og vil gjerne vite hvem de var og hva de heter. Jeg har veldig lyst til å legge blomster på graveplassen til disse menneskene. 
Bestefaren min het Dmitrij Lichosjerst Kuzmitsj. Føldselsdato 09.11.1923.
Finnes det noen måte å finne disse menneskene på? En artikkel om dette ble publisert i Tønsbergs Blad. Er det mulig å finne ut noe om denne familien, navnene deres og hvor de bodde? Her er en link til artikkelen:

Med vennlig hilsen
Nadiia Duleba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kenneth Juel Stavik skrev:

Flyktnings- og fangedirektoratets arkiv viser at avreisen fra Norge skjedde med "S/S Nordkynn". Kanskje det er mulig å finne ut hvor han gikk ombord?
https://www.digitalarkivet.no/view/83/oc00000000267816

Opplysningene i registeret baserer seg på dette dokumentet i arkivet Flyktnings- og fangedirektoratet, Repatrieringskontoret:

https://www.digitalarkivet.no/db60068526000029

Jeg ser av artikkelen i Tønsbergs Blad at Nadiia Duleba allerede er kjent med disse opplysningene. Dessverre er det neppe mer å hente akkurat her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Kenneth Juel Stavik skrev:

Jeg bladde meg noen sider forover i det arkivet, og ser at Tromsø er nevnt.

https://media.digitalarkivet.no/view/150477/644

Det er en melding fra skipet til Prisoner War Executive (PWX), som koordinerte repatrieringsarbeidet, i Tromsø. Det sier ikke nødvendigvis noe om hvor skipet tok om bord de tidligere krigsfangene som skulle repatrieres. Uansett er det vel grunn til å tro at disse har blitt samlet i "venteleirer", før de har gått om bord.

Det ville ha hjulpet å skaffe rede på hvilken fangeleir Dmitrij Lichosjerst Kuzmitsj ble holdt fanget i. Hvis han først slapp fri etter den tyske kapitulasjonen, er det ikke mange uker han kan ha oppholdt seg hos den norske familien, og i så fall bør det jo være snakk om noen som bodde i nokså umiddelbar nærhet av fangeleiren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag frå ein notis i Senjens Blad, fredag 22. juni 1945.

image.png.7e2abf3325ed222cf346ed56b1788b1a.png

Kanskje ei "etterlysning" i t.d. avisa "Nordlys" kunne gi resultat? Kanskje noen etterkommarar etter familien har eit minne om "russaren" (ukrainaren) som budde hos dei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Nordlys er vel også en Amedia-avis, så artikkelen i TB kan gjenbrukes der hvis Nordøys-redaktøren går inn for det.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider